Ny bok: Undervisningsutmaningar – som en guldgruva för lärardriven didaktisk skolutveckling

Den 22 mars släpps en ny bok om undervisningsutmaningar i skolan, av Sebastian Björnhammer, Inger Eriksson och Ann-Sofie Jägerskog. Den innehåller tankesätt och handfasta redskap för hur lärare och rektorer tillsammans kan ta sig an och utveckla undervisningen i skolan.

Sebastian Björnhammer, Inger Eriksson och Ann-Sofie Jägerskog
Sebastian Björnhammer, Inger Eriksson och Ann-Sofie Jägerskog. Foto: Privat.

Under flera år har Sebastian Björnhammer, Inger Eriksson och Ann-Sofie Jägerskog arbetat med att ta fram ett verktyg som ska ge lärare stöd i arbetet med att identifiera ämnesdidaktiska undervisningsutmaningar. Sebastian Björnhammer är doktorand vid Stockholms universitet och projekt- och utvecklingsledare inom Kunskapsskolan, Inger Eriksson är professor i pedagogik vid Stockholms universitet och Ann-Sofie Jägerskog är fil dr i ämnesdidaktik med inriktning mot SO-ämnen och lektor vid Stockholms universitet.

Det hela började egentligen med ett litet, litet projekt, där Inger Eriksson blev nyfiken på hur man som rektor kan avgöra vad en skola behöver satsa och lägga pengar på för att utveckla undervisningen. När hon inte fick något tydligt svar på detta, väcktes tankarna direkt – att det måste väl gå att hitta ett system för att kollegialt och systematiskt identifiera undervisningsutmaningar? Tankarna utvecklade hon vidare tillsammans med sina kollegor Sebastian Björnhammer och Ann-Sofie Jägerskog, och i slutet av augusti 2022 skrev de en ULF-rapport tillsammans om hur skolor kan analysera och arbeta med undervisningsutmaningar. Detta efter att ha utprövat ett kartläggningsverktyg i flera olika klasser, skolämnen och skolstadier.

Rapporten, och all positiv respons kring denna, har nu resulterat i att det även blivit en bok. Undervisningsutmaningar F–6 är den första i en serie av böcker. Kommande bok vänder sig till högstadiet och därefter kommer förhoppningsvis även böcker som riktar sig mot andra stadier och skolformer.

Kort om innehållet

Omslag boken Undervisningsutmaningar F-6

Boken handlar i korta drag om att lyfta fram förutsättningar för att kunna identifiera, specificera och ta sig an undervisningsutmaningar i olika ämnen i skolan. Den relaterar till samtliga skolämnen och innehåller en rad olika exempel på hur man kan jobba med detta tillsammans. Boken lyfter också fram möjligheterna i att knyta identifiering av undervisningsutmaningar till en skolas systematiska kvalitetsarbete och hur identifierade undervisningsutmaningar kan ligga till grund för ämnesdidaktisk forskning.

Bokens grundtanke är att man ska se undervisningsutmaningar som något produktivt – och som en guldgruva för utveckling. Den visar också på viktiga nycklar och fallgropar som man behöver vara medveten om för att lyckas i arbetet med att kollegialt identifiera och ta sig an undervisningsutmaningar på en skola. Och framför allt – den hjälper till att fokusera diskussionerna på det som är det viktigaste för att nå kärnuppdraget, nämligen undervisningen.

Boken riktar sig till verksamma och blivande lärare och rektorer och skulle med fördel kunna användas på lärarutbildningen i kurser som fokuserar på utveckling av undervisning.

Läs mer och beställ boken

Undervisningsutmaningar F–6

Om kartläggningsredskapet som ligger till grund för boken – lyssna på podden Skolprat