Nya doktorander på IÄD!

Nu i höst har hela nio nya doktorander börjat hos oss på IÄD. De har antagits inom forskarutbildningsämnena ämnesdidaktik med inriktning mot de estetiska, humanistiska och samhällsvetenskapliga ämnenas didaktik och språkdidaktik. Vi hälsar alla varmt välkomna till oss. Jättekul att ni är här!

Gruppbild nya doktorander 2023
Anna Green saknas på bilden. Foto: Privat.
Annie Kangasniemi
Annie Kangasniemi. Foto: Privat
 

Annie Kangasniemi – språkdidaktik

Vad är du särskilt intresserad av inom ditt forskningsområde?

– Jag är särskilt intresserad av hur vi lär oss språk och hur språk fungerar, skillnader mellan olika typer av språk och hur man lär sig (på) ett andraspråk. Språket är så viktigt. Det är vårt främsta tankeredskap och det ger oss möjlighet att kommunicera med andra och delta i samhällslivet. Att få utveckla ett fungerande andraspråk är på många sätt en fråga om demokrati och lika villkor.

Varför ville du söka en doktorandtjänst hos oss? Och vad hoppas du få ut av din tid hos oss?

– Jag vill fördjupa min förståelse om lärandeprocesser främst genom att undersöka det relativt outforskade elevperspektivet. Förhoppningsvis kommer min forskning att bidra med ökad kunskap om det elever tycker är svårt och besvärligt när de ska utveckla ett fungerande skriftspråk. Och i förlängningen, hoppas jag kunna ge lärare verktyg att förbättra sin skrivundervisning.

Berrak Pinar ULUER
Berrak Pinar Uluer. Foto: Privat
 

Berrak Pinar Uluer – språkdidaktik

Vad är du särskilt intresserad av inom ditt forskningsområde?

– Jag brinner för att utforska samspelet mellan flerspråkighet, undervisningsspråk och inlärningseffekter. Att förstå hur olika undervisningsspråk påverkar elevers inlärning av ett språk är avgörande för att skapa rättvisa och effektiva utbildningsprogram och utveckla inkluderande undervisningsmetoder som gynnar alla elever.

– Det är viktigt eftersom en rättvis tillgång till utbildning är grundläggande och kan påverka mångkulturella samhällen på djupgående sätt. Genom att fokusera på dessa aspekter kan vi bidra till att skapa en mer inkluderande och givande utbildningsupplevelse för alla elever.

Varför ville du söka en doktorandtjänst hos oss? Och vad hoppas du få ut av din tid hos oss?

– Jag har deltagit i flera kurser på institutionen, vilket stärkte min övertygelse om att detta är den rätta platsen för mig och mina forskningsintressen. Jag ser fram emot att utöka mitt nätverk med experter inom området och att aktivt samarbeta med lärare som besitter förstahandserfarenhet. Utifrån detta känner jag mig övertygad om att jag verkligen befinner mig på rätt plats för att fortsätta min utveckling.

Jonas Asplund
Jonas Asplund. Foto: Privat
 

Jonas Asplund – ämnesdidaktik med inriktning mot de estetiska ämnenas didaktik

Vad är du särskilt intresserad av inom ditt forskningsområde?

– Mitt intresseområde är musikkomposition och hur musikaliskt lärande och undervisning blir till i en praktik där digital hårdvara och mjukvara är medskapare. Jag är också intresserad av forskningsprocessen och hur metodologier behöver formas och omformas med forskningsmaterialet.

– Avancerade digitala produkter för musikskapande blir alltmer tillgängliga, både prismässigt och i gränssnittet människa och maskin. Gränssnitt och design av digital mjukvara är också mer differentierade idag än för bara några år sedan, inte minst genom vilka möjligheter AI-teknik skapat. Därför blir det viktigt att veta vad vi lär oss, men också hur vi lär oss i en föränderlig sociomateriell praktik.

Varför ville du söka en doktorandtjänst hos oss? Och vad hoppas du få ut av din tid hos oss?

– Jag har tidigare skrivit en licentiat vid institutionen och ville fortsätta att bygga vidare på den. Det blir en intressant dynamik i forskningsmiljön när flera skolämnen finns representerade på institutionen – något som jag tror ger mycket till hur vi kan förstå lärandeprocesser.

– Under tiden hoppas jag få fördjupa min kunskap i mitt forskningsområde, praktiskt, teoretiskt och filosofiskt. Jag hoppas också få ta del av, och bidra till den mångfald av kunskapsområden som finns på institutionen. I slutänden hoppas jag såklart att arbetet resulterar i en doktorsavhandling.

Stefan Cohen
Stefan Cohen. Foto: Privat
 

Stefan Cohen – ämnesdidaktik med inriktning mot de humanistiska ämnenas didaktik

Vad är du särskilt intresserad av inom ditt forskningsområde?

– Mitt forskningsområde handlar om rollspel och berättelser som verktyg i historieundervisning och deras förmåga att påverka ämnesförståelse, lärande, motivation och epistemologiska uppfattningar hos elever som läser historia. Detta känns väldigt angeläget då elever ibland verkar uppfatta ämnet historia som tråkigt och meningslöst.

Varför ville du söka en doktorandtjänst hos oss? Och vad hoppas du få ut av din tid hos oss?

– Under min tid som masterstudent på institutionen kände jag direkt att med dessa människor och i denna forskarmiljö vill jag verkligen vara då det känns som en alldeles ypperlig miljö att verka i om man är intresserad av didaktik, forskning och undervisningsutveckling. Jag hoppas på att utvecklas som forskare och att som doktorand få vara med och bidra med viktig kunskap om undervisning.

Malin Larsson
Malin Larsson. Foto: Privat
 

Malin Larsson – ämnesdidaktik med inriktning mot de estetiska ämnenas didaktik

Vad är du särskilt intresserad av inom ditt forskningsområde?

– Jag är intresserad av didaktiska frågor som rör kulturskolan, det är en viktig plats för många barn och unga där de får utvecklas både inom ett konstnärligt ämne men också som människor. Ofta associeras kulturskolan med musik och instrumentalundervisning, och den mesta forskningen har skett inom det området. Jag hoppas kunna undersöka och synliggöra något av undervisningen inom några av de andra ämnena som också finns där.

Varför ville du söka en doktorandtjänst hos oss? Och vad hoppas du få ut av din tid hos oss?

– Att få vara doktorand vid en stor institution som IÄD känns lyxigt, här finns så mycket kompetens inom många olika områden, på ett och samma ställe! Jag har arbetat som dramapedagog inom kulturskola i 17 år och ser nu fram emot att få fördjupa mig inom detta område från ett annat håll – genom att undersöka det "utifrån".

Isabella Varricchio
Isabella Varricchio. Foto: Privat
 

Isabella Varricchio – ämnesdidaktik med inriktning mot de humanistiska ämnenas didaktik

Vad är du särskilt intresserad av inom ditt forskningsområde?

– Jag är intresserad av filosofilärarnas didaktiska utmaningar och kreativa undervisningsmetoder inom den svenska gymnasieskolan. Trots att läroplanen lyfter fram flera färdigheter som filosofin behandlar, exempelvis kritiskt och analytiskt tänkande och etiskt omdöme, är ämnet marginaliserat. Då filosofiska frågor kommer att bli allt mer framträdande i ett samhälle präglat av komplexa fenomen som klimatkrisen, flyktingkatastrofer och artificiell intelligens behövs ett större fokus på filosofididaktiken – och en diskussion kring ämnets roll och framtid.

Varför ville du söka en doktorandtjänst hos oss? Och vad hoppas du få ut av din tid hos oss?

– Som ämneslärare i filosofi har jag dagligen arbetat i den knepiga didaktiska situation där en mycket omfångsrik och innehållsmässigt krävande kursplan ska omsättas i 50 lektionstimmar. Frustration men även nyfikenhet över hur andra filosofilärare ställer sig till och hanterar problemet gjorde att jag sökte doktorandtjänsten i ämnesdidaktik. Jag hoppas för egen del naturligtvis att lära mig forskningens hantverk och att få fram många intressanta resultat! Ur ett större perspektiv är min vision att ge ett viktigt bidrag till filosofididaktiken som i Sverige är ett nästintill outforskat område.

Danial Ghasempour
Danial Ghasempour. Foto: Privat
 

Danial Ghasempour – ämnesdidaktik med inriktning mot de humanistiska ämnenas didaktik (Forskarskolan i islamologi)

Vad är du särskilt intresserad av inom ditt forskningsområde?

– Jag är generellt intresserad av religion men framförallt hur islam framställs i svenska undervisningsfilmer. Det är viktigt att granska undervisningsfilmer för att synliggöra vilken information och kunskap eleverna faktiskt får i klassrummet. Men det kan även hjälpa lärare i hur de ska förhålla sig till undervisningsfilmer.

Varför ville du söka en doktorandtjänst hos oss? Och vad hoppas du få ut av din tid hos oss?

– Jag har studerat till ämneslärare här på Stockholms universitet. För mig var det därför en självklarhet att jag också ska söka en doktorandtjänst här. Jag hoppas att tiden här på universitetet ska bidra med mer kunskap!

Eirini Akavalou
Eirini Akavalou. Foto: Privat
 

Eirini Akavalou – språkdidaktik

Vad är du särskilt intresserad av inom ditt forskningsområde?

– Mitt forskningsfält är fullt av fascinerande fenomen och begrepp som jag brinner för. Jag har alltid varit intresserad av språk eftersom de tenderar att koppla ihop människor. Jag tror att det är mer aktuellt än någonsin att forska i sådana områden eftersom den moderna världen har bevittnat massiv rörlighet av människor som bär med sig kulturer, språk och kunskap. Deras språkliga och sociala integration är viktigare än någonsin för att skapa bästa möjliga förutsättningar för dem att växa och utvecklas.

Varför ville du söka en doktorandtjänst hos oss? Och vad hoppas du få ut av din tid hos oss?

– Jag har alltid drömt om att studera på en högre nivå. När jag såg annonsen vid Institutionen för ämnesdidaktik tänkte jag att denna plats kombinerar mina tidigare studier med min arbetslivserfarenhet som utbildare och lärare. Jag hoppas verkligen kunna utvecklas vidare som lärare, som forskare och som individ. Jag ser fram emot att lära mig mer och träffa människor som kan inspirera mig.

Anna Green
Anna Green. Foto: Privat.
 

Anna Green – språkdidaktik (Ämnesdidaktiska forskarskolan, ÄdFo)

Vad är du särskilt intresserad av inom ditt forskningsområde?

– Jag intresserar mig för uttal av L3-franska i svenska skolor, eftersom det är ett outforskat område. Särskilt bland unga elever.

Varför ville du söka en doktorandtjänst hos oss? Och vad hoppas du få ut av din tid hos oss?

– Jag skulle vilja bidra till utvecklingen av undervisningen i fransk muntlig produktion och uttal i skolor.