Nya rutiner för forskningsetiska frågor

Från och med den 15 september ska alla forskare dokumentera sina forskningsprojekt i Athena. Här kan du läsa hur det ska gå till och vad det är som gäller.

Kompass
Foto: MostPhotos.

I början av januari i år bildades en forskningsetisk grupp vid Institutionen för ämnesdidaktik. I gruppen ingår Maria Andrée, Caroline Klintborg och Ulrika Magnusson. Gruppens huvudansvar är bland annat att hålla sig informerad i forskningsetiska frågor och samordna forskningsetisk information till medarbetare vid institutionen.

Som ett led i detta arbete har gruppen nu, i samråd med IÄD:s prefekt, administrativa chef och koordinerande studierektor för forskarutbildningen, tagit fram nya rutiner för forskningsetiska frågor. Rutinerna börjar gälla från och med den 15 september 2023.

Bakgrund

Enligt SU:s regelverk är prefekten ansvarig forskningshuvudman och behöver kunna svara för att den forskning som bedrivs vid institutionen följer forskningsetiska lagar och praxis. Syftet med rutinerna är att dokumentera och ge prefekten underlag och kännedom om vilka forskningsprojekt som pågår vid institutionen.

Så här går det till

Nedanstående punkter gäller för alla forskare. Särskilda rutiner finns för doktorander.

1. Enligt de nya rutinerna ska datahanteringsplaner för alla forskningsprojekt med aktiv databearbetning dokumenteras i gruppen ”Forskningsetik vid IÄD” i Athena. På gruppsidan finns en mapp med mall för detta – ”Mallar”.
  2. Under mappen ”Forskningsprojekt vid IÄD” skapar varje forskare en egen mapp som namnges med forskarens namn (enligt mönstret ”Andersson, Anders”) där de egna datahanteringsplanerna och ställningstaganden om etikprövning dokumenteras.
  3. Dokumentet med datahanteringsplanerna och ställningstagandena ska forskaren även skicka till arkiv.did@su.se.

I Athena finns också mappar som heter ”Rutiner vid IÄD” och ”Resurser”. I mappen ”Rutiner vid IÄD” finns information för hur doktorander ska dokumentera sina forskningsprojekt.

Mer information om forskningsetiska frågor

Om du som forskare vill rådgöra i forskningsetiska frågor, som till exempel om ett projekt behöver etikprövas eller inte ska du, liksom tidigare, vända dig till etikstödsfunktionen vid Avdelningen för forsknings- och samverkansstöd.

Läs mer om forskningsetiska frågor