Nyblivna ämnesläraren Linnéa prisas för sin masteruppsats

Institutionen för ämnesdidaktik gratulerar Linnéa Mattus till vinsten i Årets examensarbete, en tävling som anordnas av Nationellt centrum för naturvetenskapernas och teknikens didaktik (NATDID).

Linnéa Mattus
Stort grattis till ämneslärarstudenten Linnéa Mattus som har vunnit tävlingen "Årets examensarbete", anordnad av Nationellt centrum för naturvetenskapernas och teknikens didaktik (NATDID).

Linnéa Mattus vid Institutionen för ämnesdidaktik har nyligen tagit examen som ämneslärare i naturvetenskapliga ämnen. Dessutom har hon med sin masteruppsats utnämnts till en av två vinnare i tävlingen Årets examensarbete som varje år anordnas av Nationellt centrum för naturvetenskapernas och teknikens didaktik (NATDID).

Linnéa Mattus har med sitt examensarbete vågat undersöka ett lika relevant som tabubelagt område. Hennes arbete är välskrivet och håller hög vetenskaplig kvalitet.

Från juryns motivering

NATDID bjuder varje år in Sveriges lärosäten att nominera ett examensarbete inom något av lärarprogrammen med inriktning mot naturvetenskapernas och/eller teknikens didaktik. I årets tävling deltog åtta bidrag, som har lästs och bedömts av fyra forskare och lärarutbildare från fyra lärosäten.

Vad blir (o)möjligt under en lektion i ämnesområdet porr?

En klassrumssituerad studie om subjektspositioner i undervisning inom sexualitet, relationer och samtycke

• Självständigt arbete i naturvetenskapsämnenas didaktik med inriktning mot biologi inom ämneslärarprogrammet, av Linnéa Mattus.
  • En av två vinnare i NATDID:s tävling Årets examensarbete.
Läs Linnéas masteruppsats i DiVA