Oliver Smith utsedd till Årets lärare 2022

Oliver Smith vid Institutionen för ämnesdidaktik är en av fem lärare som får Stockholms universitets pedagogiska pris Årets lärare 2022.

Oliver Smith
Oliver Smith. Foto: Privat.

Oliver Smith undervisar i engelska med didaktisk inriktning i kurser på grundlärarprogrammen och ämneslärarprogrammen.

I motiveringen till hans utmärkelse står det bland annat att han förankrar litteraturen hos studenterna genom att relatera till egna erfarenheter på ett sätt som underlättar lärandet. Han utvärderar också undervisningen löpande, vilket gör det möjligt för studenterna att själva få vara med i utvecklingen.

Årets lärare är ett prestigefyllt pris som varje år delas ut till riktigt bra lärare vid Stockholms universitet. Det är studenter och anställda vid universitetet som nominerar kandidater, och i år nominerades 259 lärare vid 44 institutioner.

I september äger själva ceremonin rum, då delas diplom och prispengar på 50 000 kronor ut till samtliga fem lärare. Det blir en gemensam tillställning i Stadshuset tillsammans med disputerade doktorander och nya professorer som får sin utmärkelse. Efteråt blir det middag med fest.

Vad är det som gör att studenterna uppskattar din undervisning?

– Jag tror att det beror på att jag jobbat så mycket med utbildning i skolan, både i Sverige och i andra länder. Jag har samlat på mig mycket erfarenhet och kan dra kopplingar mellan teorin och praktiska situationer, säger Oliver Smith.

– Jag minns väldigt tydligt hur det var att vara nybörjare som lärare, och de misstag jag gjorde. Jag berättar detta för studenterna på ett sätt som speglar teorin och jag bjussar gärna på mig själv. Det är enklare att lära sig genom att lyssna på historier. Det blir konkret och tydligt – och lättare att komma ihåg.

– Jag försöker också förklara saker så tydligt som möjligt. Ge dem tid att fundera. Det är okej om det blir tyst i klassrummet en stund. Den största utmaningen, men något jag önskar att jag ska lyckas med, är att få alla att känna sig bekväma med att säga fel. Det är lite sorgligt att det är så starkt rotat i oss att känna oss pinsamma inför det. Tänk om man kunde få bort den känslan.

Hur utvärderar du din undervisning under pågående kurs?

– Jag har alltid flera inslag av enklare utvärdering i min utbildning, säger Oliver Smith. Oftast sker det skriftligt och efter vissa avslutade delar i kursen. Till exempel använder jag lektionens tio sista minuter till att ställa frågor, be studenterna fylla i en enkät, eller be dem kommentera på en lapp och lämna in. Alltid anonymt.

– Jag kan ju så klart inte ändra något som har med utbildningens krav att göra. Men ofta får jag en del önskemål och synpunkter som kan underlätta för studenterna. Det uppskattas av många samtidigt som det hjälper mig att planera kursen bättre.

Vad ska du göra med prispengarna?

– Jag har inte bestämt mig ännu. Det måste vara något som bidrar till min ökade kompetens, och jag har en hel del tankar om vad jag skulle vilja göra, säger Oliver Smith.

– Jag kanske skulle vilja se hur det är att jobba med engelska i lite yngre åldrar, och i ett land där engelska inte är lika tillgängligt som här i Sverige. Det skulle vara intressant att få nya perspektiv och lära mig hur de hanterar att motståndet är större.

– Det är alltid nyttigt att lära sig nya saker. Det är viktigt att aldrig glömma bort hur det är att vara nybörjare. Det är svårt att lära sig nya saker och man behöver ha tålamod. Jag försöker alltid ha det färskt i minnet. Det tror jag är en bra egenskap när man möter sina studenter, avslutar Oliver Smith.

Läs tidigare publicerad notis om Oliver Smith

Läs mer om utmärkelsen Årets lärare