Pedagogiska ambassadörer 2024

Inom ramen för CeUL:s satsning på pedagogiska ambassadörer, har projektet ”Begreppsbildning och begreppsbaserad undervisning i lärarutbildningen” beviljats medel för 2024. Cecilia Lundholm, Maja Torres Madzar och Niclas Runebou, som är projektledare, ingår i projektet.

Cecilia Lundholm, Maja Torres Madzar och Niclas Runebou
Cecilia Lundholm, Maja Torres Madzar och Niclas Runebou. Foto: Privat.

Sedan 2015 har Centrum för universitetslärarutbildning (CeUL) erbjudit möjlighet för institutioner att söka till pedagogiska ambassadörsprogrammet, som bygger pedagogisk kompetens genom att fokusera på de olika pedagogiska miljöer som universitetslärare verkar inom.

Cecilia Lundholm, Maja Torres Madzar och Niclas Runebou har blivit utsedda till pedagogiska ambassadörer för 2024, tack vare deras projekt ”Begreppsbildning och begreppsbaserad undervisning i lärarutbildningen”. Det syftar till att utveckla och pröva modeller för hur ämnesteori och ämnesdidaktik i de fyra SO-ämnena (geografi, historia, religionskunskap och samhällskunskap) kan integreras i undervisning inom lärarutbildningen.

– Vi har från undervisningshåll länge sett utmaningen med att undervisa inom de samhällsorienterande ämnen, säger Niclas, Cecilia och Maja. Varje ämne har sina unika ämnesdidaktiska utmaningar. I ett första skede kommer vi att titta närmare på samhällskunskap och religion.

– I vår roll som pedagogiska ambassadörer får vi nu chansen att anta utmaningen med att hitta bättre sätt att kommunicera kring undervisningen i de olika ämnena. Vår ambition är att vi tillsammans ska kunna utveckla och pröva olika modeller baserade på begreppsförståelse och begreppsbildning, med förhoppningen att underlätta för studenter att göra ett urval i planering av undervisning. Urvalet ska spegla en undervisning som främjar elevernas kunnande och tänkande i ämnet.

– Vi vet att det finns kollegor på institutionen som har arbetat med undervisningsmodeller på olika sätt – och vill gärna höra om erfarenheter som kan vara värda för oss att ta i beaktande inför vårt kommande arbete.