Positiv känsla inför terminsstart!

”Redan vid introduktionsdagarna kunde man känna på den positiva stämningen bland studenterna. Även om de kanske inte var fler än vanligt, så fick man känslan av att det vimlade av folk med glöd i kroppen.” Så vill Karim, Steven, Katarina och Anders summera dagarna.

Välkomstdagar på SU hösten 2023
Foto: Ingmarie Andersson.

I slutet av augusti startade höstterminen för våra nya lärarstudenter. Och några dagar innan hölls introduktionsdagar för de olika programmen. Som vanligt arrangerades dagarna inom ramen för respektive program. Karim Hamza ansvarar för KPU, Steven Dahl för ämneslärarprogrammet, och Katarina Rejman är programrådsordförande för grundlärarprogrammet med inriktning mot F-3 och 4-6. Anders Philipsson har övergripande ansvar för grundutbildningen som även omfattar fristående kurser, i sin egenskap av koordinerande studierektor.

– I snitt var det nog ungefär hälften av dem som blivit antagna som kom på introduktionsdagarna, berättar Karim, Steven, Katarina och Anders. Det är ungefär så som det brukar vara. Eftersom introduktionsdagarna äger rum något före själva terminsstarten, brukar det vara svårt för en del att komma loss från jobb och annat.

– För grundlärarprogrammen hade vi i år två introduktionsdagar istället för tre. Det underlättar för både oss och studenterna. Med ett välorganiserat program hann vi ändå få sagt vad vi ville. Efteråt ordnades flera sociala aktiviteter för studenterna. Det har blivit mer sånt nu för tiden, och det tycker vi är jättekul.

Minskat söktryck – men lika många antagningar

– De senaste två åren har söktrycket på våra utbildningar minskat med ungefär tio procent. Men det är en generell trend – och gäller inte bara lärarutbildningen. I praktiken gör det ingen skillnad för oss. Det är fortfarande fler som söker till utbildningarna än som blir antagna.

– Under pandemin var det ”all-time-high” till de flesta universitetsutbildningar. Men nu när pandemin har lagt sig, kan företag anställa och många jobb har kommit tillbaka. Det märks på sökstatistiken.

Stor eloge till utbildningsadministrationen

– Något som imponerat mig under just den här terminsstarten, är att allt tycks ha flutit på precis som vanligt, säger Anders. Trots att det varit en turbulent tid för utbildningsadministrationen med många flyttar och andra förändringar, har arbetet fungerat utan problem. Det ska de ha en stor eloge för!