Senaste nytt om samlokaliseringen – och inbjudan till Zoom-möte för frågor

Sedan Institutionen för ämnesdidaktik bildades i januari 2022, var planen att alla medarbetare från tidigare institutioner skulle sitta i gemensamma lokaler i Arrheniushusen till sommaren 2023. Detta blir dock inte möjligt att genomföra till sommaren. Här kan du läsa vad som händer nu.

Christine Uhrlander.
Christine Uhrlander. Foto: Privat.

I beslutet om sammanslagningen av de tre tidigare institutionerna stod det att vi skulle samlokaliseras till norra sidan av campus. Vi lämnade förra sommaren in en sammanställning av vårt lokalbehov och sedan har Fastighetsavdelningen och även arkitekter arbetat med att ta fram olika alternativa lösningar.

Inget av de alternativ som har presenterats för oss har varit tillräckligt bra med utgångpunkt i våra behov. IÄD:s ledning har därför beslutat att vi tillsvidare kommer att behålla plan 9 i Södra huset.

Mindre förändringar i väntan på nya beslut

– Eftersom vi inte får de lösningar vi vill ha kommer det att bli en omflyttning istället för en samlokalisering, berättar Christine Uhrlander. Den sista september måste vi ha lämnat Paviljongen EF, vilket antagligen kommer att ske till sommaren för att minimera påverkan på verksamheten. Några mindre ombyggnationer kan bli aktuella, till exempel att skapa kontorsrum i nuvarande konferensrummet P325 samt för att lösa Sfi-provets behov av skalskydd. Antalet undervisningslokaler kommer att vara oförändrat.

Ny utplaceringslista klar i april

– Nu påbörjas arbetet i ledningsgruppen och sedan chefsgruppen med att se över vilka avdelningar som ska sitta var, fortsätter Christine. Vi behöver ta hänsyn till behov av samarbete mellan avdelningar och att administrationen behöver sitta tillsammans.

– Individuella platser kommer att beslutas i samråd med chefer och fördelningen baseras på arbetsuppgifter och hur mycket man är på plats. Ett flertal medarbetare som idag sitter på plan 9 och i Arrhenius kommer att behöva byta platser för att få ihop pusslet. En utplaceringslista kan tänkas vara klar i april.

Målet är samlokalisering på sikt

– Vi kommer att behöva vänja oss vid att alla större rum delas med andra kollegor, och att det kommer att finnas mindre utrymme för böcker, material och personliga saker. Vi kan komma att behöva byta rum oftare för att effektivisera lokalanvändningen och erbjuda tillfälligt anställda och timlärare möjligheten att sitta i rum som ofta står tomma. Målet är fortfarande att vi ska samlokaliseras på riktigt och IÄD:s ledning kommer att fortsätta arbeta för detta under de kommande åren.

Zoom-möte fredag den 17 februari

Ett kortare informationsmöte kommer att hållas på Zoom fredagen den 17 februari klockan 9.00, där du har möjlighet att ställa frågor. Frågor kan även ställas till närmaste chef eller administrativ chef Christine Uhrlander.

Länken till Zoom-mötet