Steven Dahl har fått Hédi Frieds lärarstipendium 2023

Varje år, i samband med Förintelsens minnesdag den 27 januari, delas Hédi Frieds lärarstipendium ut till den pedagog som med utgångspunkt i kunskaper om Förintelsens historia, arbetar med frågor som syftar till att motverka främlingsfientlighet, antisemitism och rasism.

Steven Dahl.
Steven Dahl. Foto: Privat.

I år fick Steven Dahl vid Institutionen för ämnesdidaktik ta emot Hédi Frieds lärarstipendium. I motiveringen står det bland annat att Stevens stora intresse för Förintelsens historia, i kombination med hans hängivenhet att undervisa, har lett till att han skaffat sig unika didaktiska kunskaper om Förintelsen och andra folkmord. Dessa kunskaper är en viktig resurs för kommande generationer av historielärare som genom Stevens erfarenheter kan få verktyg att möta utmaningen i att undervisa om Förintelsen. Särskilt nu när de överlevandes egna röster blir allt färre.

Viktigt att förstå bakomliggande orsaker

Steven Dahl har en lång bakgrund som gymnasielärare och som lärarutbildare vid Institutionen för ämnesdidaktik. Hans intresse kretsar mycket kring frågan om vad som utmärker en framgångsrik undervisning om folkmord.

Själva idén i hans resonemang är att undervisningen om folkmord behöver utformas så att eleverna både ges förutsättningar att förstå bakomliggande orsaker till folkmord och får möjlighet att självständigt formulera historiska lärdomar, vilka kan vägleda dem i vardagen.

– När vi pratar och läser om Förintelsen och andra folkmord är det få som inte skulle hålla med att detta aldrig får hända igen, säger Steven Dahl. Men när man försöker ta reda på vilka lärdomar vi kan dra av folkmord, ger många elever uttryck för en stor osäkerhet.

– Förra hösten disputerade jag med avhandlingen ”Lärdomar av folkmord”. Det övergripande syftet med avhandlingen var att utforska möjliga sätt att utforma historieundervisningen om folkmord, så att eleverna både fördjupar sina historiska kunskaper och utvecklar sin förmåga att dra lärdomar av historien, vilket ytterst handlar om att stå upp för den värdegrund vår demokrati vilar på.

– Resultaten från min avhandling mynnade ut i fyra vägledande principer som kan användas för att främja en sådan historieundervisning. Dessa vägledande principer har jag även implementerat i mina kurser på lärarutbildningen. På det sättet hoppas jag nå ut till framtidens lärare, och jag tror att både intresset för min avhandling – och att jag faktiskt tillämpar detta i praktiken – var en av anledningarna till att jag fick stipendiet.

Vill fortsätta undervisa och uppmuntra andra lärare

– Jag är både glad och hedrad över att ha fått den här utmärkelsen. Det har gett mig en extra sporre att vilja fortsätta mitt arbete med dessa frågor, säger Steven Dahl. Och när jag får frågan om att möta verksamma historielärare, tackar jag ”ja” i så stor utsträckning jag bara kan.

Läs mer om Hédi Frieds lärarstipendium