Tack för en lyckad FoU-dag!

Den 14 juni ägde IÄD:s första gemensamma FoU-dag rum. Det var en fullspäckad dag med massor av seminarier från olika delar av verksamheten.

FoU-dagen startade upp med en gemensam inledning av Anna Danielsson i G-salen, där det sedan bjöds på kaffe och smörgås. Därefter fick var och en själv välja vilka seminarier man ville gå på. Alla utspridda i lokaler i E-huset på Arrhenius väg 20. Avslutningsvis var det mingel och tilltugg i Stallet.

Arrangörer av dagen var FoU-dagsgruppen; Eva Norén, Iann Lundegård, Anders Philipsson, Sara Snoder, Maja Torres Madzar, Ulrika von Schantz och Ann Fridell. Stort tack för det fina arrangemanget!

Eva Norén.
Eva Norén. Foto: Privat.

– Jag hoppas att alla som var med på FoU-dagen upplevde den som positiv, säger Eva Norén. Ambitionen har varit att hålla den på en lagom nivå, där det ska ha funnits något intressant för alla. Jag hoppas också att den ska ha hjälpt till att para ihop rätt namn med rätt ansikte. Det är fortfarande många som inte vet hur alla ser ut.

– Det här ska vi göra igen! Hör gärna av dig till oss i gruppen om du har önskemål eller synpunkter.

Vad tyckte du om FoU-dagen?

Olga Fodérus.
Olga Fodérus. Foto: Privat.

Olga Fodérus, hr-handläggare, TA-avdelningen

– Det var en mycket givande dag, tycker jag. Jag fick lära mig mer om verksamheten och träffa kollegor som jag inte mött tidigare. Det var jättetrevligt!

– För mig som hr-handläggare var det mesta nytt. Helt andra frågor än vad jag hanterar till vardags. Därför var det extra spännande att få vara med på en sån här dag.

Maria Pemsel.
Maria Pemsel. Foto: Privat.

Maria Pemsel, ämnesstudierektor, Estetiska ämnenas didaktik

– Jag tycker det var en bra blandning av teman, och lagom långa pass. Det var också bra att man kunde välja valfritt vilka seminarier man skulle gå på. Om man inte kunde vara med hela dagen, så gick det också bra. Det passade mig eftersom jag tyvärr inte kunde vara med på seminarierna efter lunch.

– Jag valde att gå på seminarier där temat var bekant eller intresserade mig som ämnesdidaktiker, och där jag ville veta mer om vad som var på gång inom IÄD. Då kunde jag också bidra med mina infallsvinklar.

– Ett jättebra arrangemang! Men till en annan gång kanske man skulle kunna fundera på att ha olika upplägg på seminarierna, som till exempel runda-bord-samtal?

Abdel Seidouvy.
Abdel Seidouvy. Foto: Privat.

Abdel Seidouvy, universitetslektor, Matematikdidaktik

– Det var en mycket välplanerad, lärorik och spännande dag. Man blev sugen på att få veta mer. Jag gick på de seminarier som intresserade mig, och nu har jag bättre koll på vem jag kan gå och prata med om jag vill veta mer.

– Jag fick lära mig en hel del nytt också. Nu vet jag till exempel hur PRIM-gruppen arbetar mot digitaliseringen av nationella prov i matematik. Jag fick också en mer nyanserad bild av estetiska lärprocesser. Anja Kraus seminarium fick mig att uppleva det på ett annat sätt. Alla seminarier gav mig ny behållning på olika sätt.

Catrine Björck.
Catrine Björck. Foto: Privat.

Catrine Björck, universitetslektor, Estetiska ämnenas didaktik

– Jag tycker att FoU-dagen var jättebra! Avslappnad och informativ. Det var spännande att höra vad olika personer gör på institutionen.

– Jag lärde mig en del nytt, och jag reflekterade också över att många har en ganska enkel syn på bilder. Vi som jobbar med bilder ser mer djuplodat på detta. Det tycker jag var intressant att bli varse – och kanske något vi skulle samarbeta mer om?

Mattias Winnberg.
Mattias Winnberg. Foto: Privat.

Mattias Winnberg, doktorand, PRIM-gruppen

– Jag har tidigare varit med på FoU-dagen då den organiserades av MND. Verkligen jättekul att den har återuppstått i ett större format. Dagen har gett mig en bra överblick över vad som är på gång inom institutionen.

– Jag deltog på ett seminarium där Samantha Ehrlich tipsade om digitala produktionsverktyg för lata (och smarta) som kan effektivisera läs- och skrivprocesser inom forskning. Det var spännande och inspirerande.

– Oliver Smith gav också nya infallsvinklar kring hur man kan jobba med minnet under lärandets gång, istället för att vänta till slutet av exempelvis en kurs med att testa vilket lärande som skett. Jag fick också lära mig en hel del nytt om Sfi-provet av Gustav Wallentin Staaf.