Två nya professorer på institutionen

Vid årsskiftet fick vi två nyutnämnda professorer vid Institutionen för ämnesdidaktik. Carl-Johan Rundgren, professor i didaktik med inriktning mot naturvetenskapliga ämnen och Lovisa Sumpter, professor i matematikdidaktik. Vi gratulerar dem och önskar stort lycka till i det fortsatta arbetet.

Carl-Johan Rundgren och Lovisa Sumpter.
Carl-Johan Rundgren och Lovisa Sumpter. Foto: Privat.

Carl-Johan Rundgren

– Mina forskningsintressen knyter an till rollen som media och andra kommunikativa resurser spelar för lärande i naturvetenskap och hur naturvetenskap representeras.

– Jag är intresserad av idéer om vad man vill uppnå med naturvetenskaplig undervisning – och vilken roll naturvetenskaplig kunskap har i ett bildningsperspektiv.

– Just nu deltar jag i två forskningsprojekt som handlar om hur naturvetenskapens processer uppfattas och förstås, det vill säga vad som är utmärkande för en naturvetenskaplig undersökning.

– Som professor hoppas jag kunna bidra till att kunskapsområdet växer, men också till att andra doktorander och forskare kan växa som forskare och utveckla sin forskning.

Lovisa Sumpter

– Mitt huvudsakliga forskningsämne är matematiska resonemang, och framför allt kollektiva matematiska resonemang. Det vill säga när elever själva eller tillsammans med en lärare löser en uppgift – eller gör en aktivitet och uttrycker olika argument för att nå en gemensam slutsats.

– En stor, och mycket svår fråga, är vilka typer av frågor man som lärare kan ställa till elever och studenter för att få dem att uttrycka argumenten. Ibland kallas dessa frågor för "key questions", eller nyckelfrågor – just för att de är så viktiga.

– Ännu har vi inga svar på vilka dessa "key questions" är. Tyvärr är det alltför lätt som lärare, inklusive mig själv, att man tar över resonemanget i klassrummet. Och då finns det inte mycket utrymme kvar för elever och studenter att testa sina egna argument.

– I min nya roll som professor kommer jag att fortsätta ägna mig åt forskningsprojektet Att göra matematik och naturvetenskap relevant inom undervisning för hållbar utveckling, som jag är projektansvarig för.