Två nya Skolfi-finansierade forskningsprojekt startar på IÄD efter årsskiftet

Skolforskningsinstitutet har beviljat medel om nästan 35 miljoner kronor till olika forskningsprojekt. Två av dessa projekt leds av IÄD-forskarna Ann-Sofie Jägerskog och Maria Olson, och även Maria Andrée ingår i ett av projekten. Här kan du läsa vad forskningsprojekten handlar om och vad de ser fram emot.

Totalt har åtta forskningsprojekt blivit beviljade medel av Skolforskningsinstitutet under en treårsperiod. Förutom de två projekt som leds av forskare vid Institutionen för ämnesdidaktik, medverkar flera forskare hos oss även i de andra beviljade projekten.

Ann-Sofie Jägerskog och Maria Andrée

Ann-Sofie Jägerskog och Maria Andrée.
Ann-Sofie Jägerskog och Maria Andrée. Foto: Privat.

• Projektperiod: 1 januari 2024 – 1 januari 2027
  • Beviljade medel: 4,5 miljoner kronor

Kort om projektet

Syftet med forskningsprojektet är att undersöka hur undervisning baserad på visuella modeller av hållbarhet kan utformas för att stödja elevers lärande av komplexa relationer i hållbarhetsfrågor. I fokus för projektet är ämnena samhällskunskap och naturkunskap. Genom att utgå från olika visuella modeller i undervisningen vill deltagarna i projektet undersöka vad dessa modeller möjliggör, eller rentav begränsar, vad gäller elevers utveckling av förståelse kring hållbarhetsfrågor och dess komplexitet. Förhoppningen är dels att utveckla kunskap om visuella hållbarhetsmodellers betydelse för undervisningen och dels att utveckla principer för en undervisning som bidrar till elevers fördjupade förståelse av hållbarhetsfrågors komplexitet.

Forskningsgruppen består av totalt tio personer där både lärare och forskare ingår. Ann-Sofie Jägerskog är projektansvarig, och Maria Andrée ingår som projektmedlem från IÄD. Därutöver deltar Malin Tväråna och Pernilla Andersson, båda lektorer vid Uppsala universitet. Dessutom medverkar sex lärare från tre olika skolor i projektet, tre samhällskunskapslärare och tre naturkunskapslärare.

Särskilda förväntningar?

– Det är fantastiskt roligt att vi har blivit beviljade de här pengarna! Nu får vi äntligen möjlighet att jobba tillsammans över ämnesgränserna i ett större projekt. Det ska bli jättekul!

– Det här visar också på den bredd och de samarbetsmöjligheter som vår nya institution kan erbjuda. Genom att få arbeta över ämnesgränserna kan vi genomföra spännande komparativa studier där vi kan dra nytta av både likheter och skillnader ämnena emellan. Att ta sig an en ämnesdidaktisk utmaning utifrån två olika skolämnen känns jätteroligt.

– Det ska bli spännande att ta sig an undervisning i hållbarhetsfrågor och de utmaningar som lärare har att hantera i undervisningen. Dessutom är det ju oerhört viktigt i tider som dessa att undervisningen skapar förutsättningar för framtidstro och engagemang i hållbarhetsfrågor hos våra elever. Vi hoppas att projektet i det större perspektivet ska kunna bidra till det.

Forskningsprojektet: Hållbara modeller – en komparativ studie av visuella representationer av hållbar utveckling i samhällskunskaps- och naturkunskapsundervisning

Maria Olson och Ann-Sofie Jägerskog

Ann-Sofie Jägerskog och Maria Olson.
Ann-Sofie Jägerskog och Maria Olson. Foto: Privat.

Existensaspekter i ämnesundervisningen – religionskunskap och psykologi

• Projektperiod: 1 januari 2024 – 1 januari 2027
  • Beviljade medel: 4,5 miljoner kronor

Kort om projektet

En förutsättning för att elever ska utveckla förståelse för ett skolämne är att de kan relatera till ämnet på ett livsnära och personligt sätt. Två skolämnen där mötet mellan eleven och ämnet i undervisningen ställs på sin spets när det gäller ett sådant relaterande, är psykologi och religionskunskap. Dessa ämnen är ofta på ett direkt sätt kopplade till olika identitets- och världsåskådningsfrågor. Det är därför extra viktigt att som ämneslärare kunna hantera både de möjligheter och utmaningar som detta medför.

Syftet med projektet är att utveckla principer för hur ämnesundervisning kan utformas på ett sätt som tar vara på potentialen i ämnenas livsnära, existensaktualiserande karaktär, samtidigt som ämnesdidaktiska utmaningar kopplade till denna potential beaktas. Målet med projektet är att skapa bättre förutsättningar för framför allt gymnasieelever att vidga sin ämnesförståelse på ett sätt som inte inkräktar på deras integritet.

Forskningsgruppen består av totalt åtta personer där både lärare och forskare ingår. Maria Olson är projektansvarig, och Ann-Sofie Jägerskog ingår som projektmedlem från IÄD. Därutöver deltar Maria Öhrstedt, lektor vid Institutionen för pedagogik och didaktik, och Thérèse H. Britton, lektor och lärare på Globala gymnasiet. Ytterligare fyra lärare från två olika gymnasieskolor medverkar i projektet, två i religionskunskap och två i psykologi.

Särskilda förväntningar?

– Det ska bli spännande att jobba tillsammans inom två olika skolämnen, men som ändå är lite besläktade med varandra. Det finns många frågor och ämnesinnehåll inom dessa skolämnen som studenter har olika ingångsvärden och möjliga brännpunkter i.

– Särskilt intressant ska det bli att höra gymnasieelevernas röster - hur de svarar an emot religionskunskaps- och psykologiundervisningen på olika sätt, där just mötet mellan elever och ämnets innehåll och form står i centrum, utifrån ett fokus på existensaspekter. Det finns många möjligheter, men också massor av utmaningar i en undervisning där det som upplevs som ”livsnära” aktualiseras. Därför är det extra viktigt att som ämneslärare ha stor medvetenhet och lyhördhet inför dessa möjligheter och utmaningar. Och det är det som vi ska borra djupare i för att skapa förutsättningar för elevers möjlighet till vidgad ämnesförståelse.

Forskningsprojektet: Existensaspekter i ämnesundervisningen – religionskunskap och psykologi