Uppdrag om forskningsbevakning från Skolverket för tredje året i rad

För tredje året i rad har IÄD fått i uppdrag av Skolverket att bevaka forskning inom området praktisk-estetiska ämnen – PREST. Uppdraget innebär att göra redaktionella bearbetningar och sammanfattningar av relevanta artiklar inom området som sedan publiceras på Skolverkets webbplats.

Eva Österlind, Anja Kraus och Maria Pemsel.
Eva Österlind, Anja Kraus och Maria Pemsel. Foto: Privat.

Skolverket samarbetar med en rad olika universitet och högskolor för att sammanställa och sprida kunskap om resultat av forskning inom utbildningsområdet. Uppdragen delas ut på årlig basis och i konkurrens med andra lärosäten. Eva Österlind, Anja Kraus och Maria Pemsel har samordningsansvaret för uppdraget som estetiska avdelningen har fått.

"För vår del handlar uppdraget om att ha koll på, och bevaka, all forskning inom praktisk-estetiska ämnen inom hela Sverige", berättar Maria Pemsel. "Vi ska göra ett urval av ett antal forskningsartiklar och avhandlingar som vi sedan bearbetar redaktionellt, så att de kan publiceras på Skolverkets webbplats. Och eftersom målgruppen främst är lärare, rektorer, lärarstudenter och journalister, är det viktigt att vi följer de klarspråksregler som vi fått av Skolverket. Vi har till och med fått gå en kurs för att få hjälp att tona ner det akademiska språket."

"Eftersom vi själva inte jobbar med alla praktiska ämnena i PREST som till exempel slöjd, idrott och hemkunskap, kan vi välja att beställa dessa bearbetningar av andra lärosäten. Vi på avdelningen gör själva urvalet av artiklar och är med under arbetets gång, men skrivandet går oftast bättre om man är mer insatt i ämnet."

"Egentligen är den här indelningen som Skolverket gör med PREST lite problematisk för oss", säger Maria Pemsel. "PREST omfattar inte forskning om 'estetiska lärprocesser' som är en stor och viktig del av vårt arbete. Det är något vi hoppas påverka Skolverket till att ändra på."

Maria Pemsel och Maria Wassrin
Maria Pemsel och Maria Wassrin diskuterar texter. Foto: Privat.

"Det här är verkligen ett jättebra uppdrag för oss som avdelning. Det hjälper oss inte bara att utveckla vårt skrivande, utan ger oss också möjlighet att lära av annan forskning. Under arbetets gång anordnar vi gemensamma forskarseminarier inom avdelningen där vi går igenom varandras texter och ger feedback. Det blir många givande diskussioner och är ett bra sätt att kvalitetsgranska texterna och fila på formuleringarna. Vår ambition är att alla på avdelningen ska stå bakom det vi lämnar ifrån oss till Skolverket."

Här kan du läsa artiklarna

Se artiklarna på Skolverkets webbplats