Uppskattade aktiviteter i slutet av terminen för IÄD:s doktorander

Under vårterminen beviljades doktoranderna vid Institutionen för ämnesdidaktik extra medel för att anordna sociala och relationsbyggande aktiviteter. Syftet med aktiviteterna är att skapa en starkare gemenskap och få dem att växa som grupp – både på jobbet och utanför arbetsplatsen.

Foto: Privat.

— Vi är en stor institution med över 45 doktorander från olika nationaliteter. Det gör det extra viktigt för oss att arbeta mot en känsla av samhörighet och gemenskap, säger Harita Raval, Anneli Blomqvist och Beatrice Hansen som är tre av doktorandrådets styrelsemedlemmar. Förutom Sverige har vi kollegor från Brasilien, Kina, Columbia, Etiopien, Ghana, Grekland, Indien, Norge, Filippinerna, Sydafrika, Vietnam och Wales.

En av de sociala aktiviteterna som doktoranderna arrangerade var en gemensam middag för att lära känna varandra under mer informella former. I början av maj besökte de Hermans restaurang på söder i Stockholm. En kväll som var mycket uppskattad.

Kommentarer från kvällen

– Hermans var en härlig plats med mycket god mat och en fantastisk utsikt över Stockholm, säger Harita, ordförande i doktorandrådet. Hermans har varit en vegetarisk restaurang sedan 1991 och vegansk sedan 2015. Det var en väldigt trevlig och mångkulturell plats – precis som våra kollegor. Vi njöt alla av den färgglada buffén och den härliga kvällen.

– Möjligheten att träffa så många doktorandkollegor var mycket givande för alla, säger Beatrice, representant för sociala sammankomster vid institutionens doktorandråd.

Sophie Perry – gästande doktorand från King’s College i London tillägger "Doktorandmiddagen var ett fantastiskt tillfälle för mig som gästande doktorand att lära känna andra doktorander och förstå spridningen av forskningen på institutionen. Det kändes som en riktigt värdefull gemenskap. Jag känner mig mycket glad över att ha varit med!"

– Middagen på Hermans var ett härligt tillfälle att träffa alla i doktorandgruppen i en avkopplande social atmosfär där vi kunde njuta av utsökt mat och dela skratt och historier, säger Natalya, doktorand i matematikämnets didaktik.

– Jag njöt verkligen av middagen! Det var ett fantastiskt tillfälle att knyta samman doktorander i en trevlig miljö. Alla var väldigt glada och nöjda. Jag hoppas att vi kan göra fler sådana här aktiviteter, säger Nhu, doktorand i naturvetenskapernas didaktik

Bilder från kvällen

Samtliga bilder är tagna av doktoranderna.

IÄD:s doktorander.
Doktorander IÄD.