Välbesökt boksläpp om didaktiska dilemman i förskolan

Den 8 april släpptes en ny bok där 59 förskollärare från fyra kommuner beskriver dilemman och utmaningar i sin dagliga undervisning. Det digitala boksläppet var mycket välbesökt och deltagarna hade höga förväntningar på boken.

Lärare diskuterar
Foto: Jens Olof Lasthein

I boken ”Undervisning i förskolan – Förskollärare och forskare i dialog om didaktiska dilemman” har 13 förskollärare från Gotland, Helsingborg, Mölndal och Piteå skrivit var sin fallbeskrivning och reflektion, och ytterligare 13 har fungerat som expertkommentatorer. Därutöver har 26 forskare kommenterat på de 13 fallen. Una Cunningham, Christina Hedman och Jenny Rosén vid Institutionen för ämnesdidaktik har skrivit var sin kommentar, liksom Anna Günther-Hanssen vid Barn- och Ungdomsvetenskapliga institutionen. Karim Hamza är en av bokens sju redaktörer.

Karim Hamza
Karim Hamza. Foto: Privat.

– Det här är den tredje boken om Didaktisk utvecklingsdialog (DUD), berättar Karim Hamza som utvecklat DUD tillsammans med Anette Olin Almqvist och initiativtagaren Jonas Almqvist. Den första boken kom redan 2017, och då skrev vi tillsammans med lärare i F-9. Den andra boken skrev vi med gymnasielärare och rektorer i en specifik skola – och nu har turen kommit till förskolan.

– Huvudpoängen med DUD är att det är läraren eller förskolläraren som ska ha både första och sista ordet. De börjar med att skriva en så kallad ”fallbeskrivning” utifrån ett didaktiskt dilemma som hen själv identifierat från sin verksamhet. Sedan kommenteras fallet i skrift av tre inbjudna experter, där två kommer från akademin och en från verksamheten. Utifrån dessa expertkommentarer skriver sedan läraren eller förskolläraren en avslutande reflektion, där viktiga insikter från kommentarerna behandlas. Det är en skillnad från hur det vanligtvis ser ut, då det ofta är en forskare som har sista ordet genom att anlägga något teoretiskt perspektiv på skolans eller förskolans verksamhet.

– Genom att angripa problematiken med den här typen av dialog, kan nya perspektiv synliggöras. Dialogen hjälper till att göra erfarenheterna från verksamhetens arbete tydligare, den visar vägar för hur lärare och förskollärare kan göra saker bättre, och den ger konkreta idéer om hur de kan agera i olika situationer, säger Karim.

Omslag boken: Undervisning i förskolan – Förskollärare och forskare i dialog om didaktiska dilemman

Läs mer om boken