Välkommen till Forskarkollegiet den 27 september!

Den 27 september sparkar vi igång det institutionsgemensamma forskarkollegiet för hösten. Vi i arbetsgruppen har gjort ett litet ”omtag” när det gäller denna mötesplats – och hoppas kunna inspirera så många som möjligt på institutionen att vara med.

Sigmund Ongstad
Sigmund Ongstad, professor emeritus från Norge, gästar oss denna gång. Foto: Privat.

Syftet med forskarkollegiet är att mötas över ämnesgränserna och att inleda nya samarbeten över ämnes-, avdelnings- och enhetsgränser, som kan utveckla och stärka institutionens verksamhet.

Till träffen i september har vi bjudit in Sigmund Ongstad, professor emeritus, från Oslo Metropolitan-universitetet i Norge. Han inleder med en spännande två-delad föreläsning, utifrån frågan ”Vad är ett ämne och dess didaktik?”.

Devisen för föreläsningen är, med Ongstads egna ord;

Varför är uppfattningen av ämnesdidaktik som; ett ämnes vad, hur, varför, när och var – både nödvändig och otillräcklig? Historiska, yrkesinriktade, utbildningsvetenskapliga och kommunikationsteoretiska perspektiv på fenomenet ämne(n)

Efter föreläsningspasset blir det fika, som vi tar med oss till bokade grupprum för vidare diskussion i förhandstänkta smågrupper. Det blir också AW med Ongstad för den som vill och kan, från kl 17.30 på Accelerator eller Fakultetsklubben.

Läs mer om upplägget och om Ongstad, tanka ner texter att läsa inför tillfället, och anmäl dig här - senast 22 september