Vad gör du på jobbet Anders Philipsson?

Anders Philipsson är biträdande prefekt på IÄD och har det övergripande ansvaret för alla utbildningar på grundnivå och avancerad nivå; lärarprogrammen, fristående kurser och uppdragsutbildningar. Han hanterar frågor från högt till lågt – och den ena dagen är inte den andra lik.

Anders Philipsson
Anders Philipsson. Foto: Privat.

Du har ett stort och viktigt uppdrag – men vad är det egentligen du gör på jobbet?

”Rent formellt har jag det övergripande ansvaret för IÄD:s alla utbildningar utom forskarutbildningarna. Men det innebär inte att jag gör och kan allt. Det som kanske är mest synligt i mitt uppdrag är arbetet med kursdokument, alltså utbildningsplaner, kursplaner, betygskriterier, litteraturlistor och liknande, berättar Anders. Men jag arbetar också med mera övergripande strategiska frågor på institutionen, i synnerhet när det gäller våra utbildningar. Det här arbetet gör jag långt ifrån ensam. Det hanteras inom ramen för flera olika konstellationer där många andra deltar.”

”I mitt uppdrag ingår också att fatta beslut om vilket kursutbud vi ska ha – och att utbildningarna stämmer överens med IÄD:s utbildningsuppdrag. Att utbildningarna är ekonomiskt hållbara är också viktigt att ta hänsyn till, även om det inte alltid är det som styr. Exempelvis är vi skyldiga att ge obligatoriska kurser inom ett program, oavsett om de är lönsamma eller inte. Vi prioriterar också kurser som leder till utökad ämnesbehörighet för lärare eller som ger tillträde till fortsatta studier inom våra huvudsakliga kunskapsområden.”

”Jag ingår i en rad olika organisatoriska grupperingar på IÄD. Där är min roll av olika karaktär, men mitt huvudfokus är att på olika sätt försöka bevaka och säkerställa utbildningarnas kvalitet genom hela processen. Jag är ordförande i utbildningsberedningen, är föredragande i institutionsstyrelsen, ingår i ledningsgruppen, sammankallande till ämnesstudierektorsmöten, ingår i chefsgruppen, ledamot i styrgruppen för svenska som andraspråk och deltar i arbetsutskottet för forskningsberedningen.”

”Jag är också institutionens kontaktperson för disciplinärenden, där de vanligaste frågorna handlar om studenter som misstänks för fusk. Det är väl egentligen det enda uppdrag som jag inte är så förtjust i. Där handlar det om att vara spindeln i nätet och hålla i kontakter kring de ärenden som utreds.”

Hur ser en normal arbetsvecka ut för dig?

”Man kan lugnt säga att den ena dagen inte är den andra lik. Jag hanterar dagligen många olika frågor av varierande karaktär. Och det är väl en del av charmen med mitt arbete.”

”Många möten blir det, både ”in real life” och via Zoom. Men det blir också en hel del informella möten, när jag stöter på en kollega i korridoren, någon som spontant dyker upp i mitt rum, eller kanske när man byter några ord vid kaffeautomaten. Då händer det ofta att vi reder ut saker eller att jag hinner prata ihop mig med någon om något som vi sedan kan ta vidare vid något mer formellt möte. Sådana spontana möten är också viktiga och får jobbet att flyta på bättre, tycker jag. Då märks det vad viktigt det är att vi sitter tillsammans. Det är synd att det tar så lång tid att samlokalisera alla.”

”Ett annat vanligt inslag i min vardag är att jag ofta fungerar som bollplank och diskuterar alla möjliga frågor om utbildningsärenden med lärare, ämnesstudierektorer, utbildningsadministratörer och andra. Det kan till exempel handla om hur vi ska förhålla oss i olika frågor, gemensamma principer för utbildningar, disciplinärenden, om examinationsformer – och många andra övergripande och principiella frågor om våra utbildningar.”

”Det är viktigt för mig att få lite ”ställtid” mellan allt jag gör. Ibland kan det skifta väldigt mycket, och då behöver jag ställa om – annars blir det för slitigt. Men det brukar jag vara ganska bra på.”

Vad tycker du mest om i ditt arbete?

”Det var en svår fråga. Jag tycker egentligen om allt jag gör – utom disciplinärenden. Jag tycker till och med om att arbeta med kursdokument, till många andras stora förvåning. Jag vet att det kan bli en del ”petjobb” med språket, men det har jag inget emot. Det handlar ju i slutändan om att något ska fungera – och då blir det minst lika viktigt som något annat. Alla uppgifter har sin charm, tycker jag.”

Vad skulle göra vardagen enklare för dig? Något medskick du vill göra till övriga verksamheten?

”Något som skulle underlätta – inte bara för mig utan även för många andra på institutionen – är att man är ute i god tid med sina förslag på både nya kursdokument och revideringar. Idag blir det tyvärr lite för många brandkårsutryckningar.”

”Jag vet att många kan vara stressade och har svårt att hinna med, men det är verkligen jätteviktigt att vi alla håller oss till de tidplaner, mallar, regelverk och rutiner som finns. Vi är en så stor institution nu, och då blir det mer kännbart om någon inte följer de rutiner vi har. Det sätter käppar i hjulet för hela processen.”