Vad gör du på jobbet Kristina Norhammar?

Kristina Norhammar är administrativ studierektor vid IÄD. Hennes roll är till stor del att samordna och koordinera allt arbete kring kursdokument inom utbildningar på grundnivå och avancerad nivå inom MA, NV och SO-ämnena.

Kristina Norhammar
Kristina Norhammar, som vanligt på väg till ett möte. Foto: Privat.

Kristina har alltid gillat att jobba med utbildning. Hon började sin karriär redan år 2000 då hon gick på Lärarhögskolan i Konradsberg. Efter det jobbade hon nästan tio år som mellanstadielärare i matematik och naturvetenskap. I början av 2011 tog hon steget in på Stockholms universitet och fick en tjänst som studievägledare, främst vid MND men också en kortare tid vid HSD. Strax innan sammanslagningen, då IÄD bildades, gick hon in i rollen som administrativ studierektor. Det är en roll som på många sätt passar henne som hand i handsken.

Administrativ studierektor låter lite diffust. Kan du beskriva vad du gör på jobbet?

"Jag kan hålla med om att rollen låter lite luddig. I huvudsak handlar mitt jobb om att hålla ordning på arbetet med kursdokument med alla berörda vid IÄD", berättar Kristina. "Det handlar om kursplaner, litteraturlistor och betygskriterier. Det är en ganska stor process att få allt att fungera. Relevant innehåll ska tas fram, rätt personer ska granska och komma med synpunkter, viktiga deadliner ska hållas så att beslut hinner fattas i tid. Min uppgift handlar mycket om att se till att varje dokument kommer till rätt instans i rätt tid. Det är mycket som händer under vägen och som ska hanteras och diskuteras."

"Jag arbetar också en hel del med de underlag som behövs för att vi ska kunna öppna ämneslärarprogrammet och KPU för anmälan varje termin. Jag stämmer av förkunskapskrav med berörda ämnesinstitutioner, har kontakt med handläggarna på antagningen om urvalet och håller i trådarna kring våra planeringstal för de olika ämnena."

"Dagligen har jag många kontakter med olika personer vid IÄD, men även vid fakulteten och andra delar av SU. Jag är representant i flera grupperingar och konstellationer och är bland annat adjungerad i ämneslärarprogramrådet och KPU-programrådet, är administrativt stöd i utbildningsberedningen och är aktiv i referensgrupper av olika slag."

"Ett stort projekt som jag varit inblandad i den senaste tiden är Min studieplan. Det är ett stödsystem som ska hålla ordning på studenternas studiegång och som kommer att vara till stor hjälp för både studenter, studievägledare, administratörer och studierektorer. Jag har sedan länge efterfrågat ett system för att hålla ordning på de studenter som inte följer ordinarie studiegång inom våra program, och fick tidigt frågan om jag ville vara med i projektet. Min studieplan är hittills lanserat för Grundlärarprogrammet F-3 och 4-6, näst i tur blir Ämneslärarprogrammet och efter det KPU. Det har varit jättespännande att vara med och bidra till detta och se hur det idag underlättar arbetet för både administration och studenter."

Vad tycker du mest om i ditt arbete?

"Det roligaste är nog att jag får göra så många olika saker – och att jag lär mig något nytt hela tiden. Även om jobbet följer sina cykler av aktiviteter under terminen, så dyker det ändå alltid upp något nytt som ska hanteras och redas ut. Jag tycker om att lösa problem och får ofta frågor från både studievägledare, administratörer och studierektorer. Eftersom jag arbetat med många olika saker inom administrationen så har jag bra koll på våra utbildningar och de olika regelverk vi måste följa."

"Sen är det så klart kul att ha så många kontakter och få lära känna folk, inte bara vid vår institution utan även inom andra delar av SU."

"Jag har också ett jättefint och tajt samarbete med Josefin Bloch, som är utbildningskoordinator vid IÄD. Vi är båda ett bra stöd till varandra. I praktiken gör vi ungefär samma sak, där jag hanterar den administrativa samordningen av kurser inom MA, NV och SO-ämnena, och Josefin samordnar administrationen kring språkdidaktik och de estetiska ämnena."

Finns det något som du inte tycker om – och hur hanterar du det?

"Jag kan inte riktigt komma på något på rak arm. Men kanske att vissa saker kan ta ganska lång tid vid SU. Att ärenden ska tröskas igenom en massa instanser innan beslut tas, kan vara lite påfrestande. Jag vill gärna att saker ska hända snabbt. Men jag antar att det finns en mening med detta, och att det är bra att saker är ordentligt genomtänkta och förankrade. Det är bara att lära sig gilla läget."