Vad händer i programråden?

Katarina Rejman, Johan Sandahl och Karim Hamza är programrådsordförande för tre av Stockholms universitets programråd. Här kan du läsa om det arbetet och om utmaningar de ser framöver.

Från vänster: Katarina Rejman, Johan Sandahl och Karim Hamza.
Från vänster: Katarina Rejman, Johan Sandahl och Karim Hamza. Foto: Privat.

Vid Stockholms universitet finns sex programråd för lärarutbildningarna, tre av dessa ansvarar Institutionen för ämnesdidaktik för. Det är programrådet för grundlärarprogrammen F-3 och 4-6 där Katarina Rejman är programrådsordförande, programrådet för ämneslärarprogrammen där Johan Sandahl är programrådsordförande och programrådet för kompletterande pedagogisk utbildning (KPU), som Karim Hamza ansvarar för. De har ett tätt samarbete med programrådens viceordförande och övriga representanter i gruppen.

Se samtliga representanter och programråd här

 

Vad innebär rollen som programrådsordförande? Vad är ert uppdrag?

– Programrådsordförandens roll är att leda och hålla ihop programmet, säger Karim Hamza. Tillsammans i rådet har vi till uppgift att samordna, hantera övergripande frågor och säkerställa att kvaliteten i lärarutbildningarna bibehålls. Viktiga frågor ska vara förankrade med berörda personer och det ligger på programrådens ansvar att kursplaner och annat följer de förordningar som finns.

– De ärenden vi får kommer bland annat från institutionerna, myndigheter och många andra instanser, tillägger Johan Sandahl. Dessa ska vi ta ställning till och hantera. Vi är knutpunkten för allt, och ska säkerställa att det inte uppstår några problem och att programmet kan utvecklas.

– En viktig roll för oss är också att hantera och diskutera gemensamma principiella frågor som har stor betydelse för studiegången, säger Katarina Rejman. Som till exempel hur vi stöttar studenterna genom hela studietiden så de klarar sina studier, hur examinationerna ska gå till, samt om – och hur – vi ska erbjuda distansundervisning.

 

Vilka personer ingår i programråden, och hur ofta träffas ni?

– Alla institutioner som är inblandade i de kurser som erbjuds inom respektive programområde ingår i programrådet, förklarar Johan Sandahl. Vi är ganska många och det varierar så klart mellan de olika programråden, men runt 20 personer brukar det bli. Vi träffas ungefär fyra gånger per termin.

 

Är det några förändringar som sker just nu?
Särskilt med tanke på sammanslagningen?

– Den främsta förändringen sedan sammanslagningen är att vi har slagit ihop tidigare institutioners råd till ett råd inom respektive område, berättar Johan. Det är förstås mycket bättre att ha all kompetens samlad och att vi har möjlighet att hantera alla frågor tillsammans. Men det kommer nog att ta ett tag innan organisationen sätter sig. Just nu tar det längre tid att hantera alla frågor eftersom vi är så många involverade. På sikt hoppas vi att det ska gå snabbare och resultera i att beslutsvägarna blir kortare.

– Inom programområdet för kompletterande pedagogisk utbildning (KPU) har vi dessutom bestämt att vi ska ha en utbildning inom programmet, inte två. Tidigare hade HSD sin utbildning och MND sin, berättar Karim. Den nya gemensamma utbildningen kommer inledningsvis att ha samma innehåll som ingick i de båda utbildningarna förut. Men på sikt planerar vi att öppna upp för nya ämneskombinationer för att göra utbildningen mer flexibel och attraktiv.

– Grundlärarprogrammen för F-3 och 4-6 har sedan sammanslagningen ett programråd, men fortfarande två utbildningar, berättar Katarina. Jag tycker att det är jättebra med ett programråd. Inom grundlärarutbildningen är det mycket som är samma och nu kan vi dela med oss av våra erfarenheter och hjälpa varandra på ett mer heltäckande sätt. Det är bra med intensiva samarbeten över organisationsgränserna. Det ger inspiration och underlättar kvalitetsarbetet.

 

Vilka är de största utmaningarna för programrådens arbete just nu?

– Från min horisont är en av de största utmaningarna att få organisationen att sätta sig, säger Johan. Det pågår så många förändringar inom hela institutionen just nu och det sätt som vi inom programområdena är organiserade är inte riktigt i linje med den övriga verksamheten. Vi behöver mer tid för att hitta former för att få arbetet att flyta bättre så att vi kan utveckla lärarutbildningen på riktigt.

– En viktig utmaning som jag ser är att vi måste försöka identifiera de frågor där vi inom programråden kan göra skillnad, säger Katarina. Enligt det uppdrag vi arbetar inom har vi inte mandat att besluta saker eller göra ingrepp på frågor som inte ligger på vårt bord. Det är mycket vi skulle vilja ändra på som hanteras i andra forum. Så hur ska vi kunna göra ett bra jobb inom de ramar vi har? Det blir en viktig fråga för oss framöver.

– Rekryteringen av studenter till KPU-programmet kommer att bli en tuff uppgift framöver, konstaterar Karim. Framför allt inom matematik och naturvetenskap, där vi har det stora tappet. Vi jämförs ofta med andra utbildningar i landet där flera lärosäten erbjuder utbildningen på distans, vilket vi inte gör. Det pågår också en försöksverksamhet med att erbjuda en kortare variant av KPU:n, vilket också konkurrerar med den reguljära utbildningen som vi har.

– Detta är frågor vi behöver analysera och diskutera för att hitta lämpliga strategiska vägval framöver, fortsätter Karim. Vi behöver förstå hur det ser ut i landet, och varför det ser ut så som det gör. Det är viktigt att vi kan erbjuda en flexibel och konkurrenskraftig utbildning, som samtidigt inte tappar i kvalité.

 

Tankar inför framtiden?

– Det pågår många diskussioner just nu som har med läroplanen att göra, bland annat är en stor gymnasiereform på gång som vi måste anpassa ämneslärarprogrammet efter, berättar Johan. Det kommer att bli en spännande uppgift för oss, speciellt med tanke på att det samtidigt pågår samtal om hur vi kan stärka programrådets roll och få den att bli mer operativ i verksamheten.

– Jag ser fram emot att få träffa vår prefekt Anna Chryssafis för att diskutera viktiga frågor som vi tampas med, säger Katarina. Hon blir en viktig länk mellan oss och ledningen. Jag hoppas att det ska underlätta för oss att åstadkomma nytta med vårt arbete.

– Vi har redan nu bokat in fyra möten med Anna, tillägger Karim. Det är en hel del saker som måste förändras för att vårt arbete ska fungera bättre, både på kort och lång sikt. På lite längre sikt hoppas vi hitta former för hur vi kan stärka programråden och dess roll, så att vi kan driva arbetet framåt på ett bättre sätt.