Vad händer på Nationellt centrum för svenska som andraspråk?

Nationellt centrum för svenska som andraspråk – NC – är en fristående enhet inom Institutionen för ämnesdidaktik. Deras uppdrag är att främja flerspråkiga elevers lärande i förskolan, gymnasiet och vuxenutbildningen. Här kan du läsa om vad de har på gång just nu.

Sofia Engman.
Sofia Engman. Foto: Maria Wiksten.

– Ett vanligt missförstånd är att vi enbart jobbar med ämnet svenska som andraspråk, säger NC:s föreståndare Sofia Engman. Även om det är ett av våra viktigaste områden, är vårt uppdrag mycket bredare än så.

– På flera olika plan arbetar vi för att elever som har svenska som ett andraspråk, ska få förutsättningar att klara sina studier och få goda möjligheter att bli aktiva i både arbetsliv och samhälle. Man skulle kunna säga att NC snarare verkar för en elevgrupp, än ett ämne. Och vi har ett stort intresse för tvärvetenskaplig forskning och utbildningsfrågor som rör dessa elever. Vi producerar själva inte forskning, men jobbar mycket med att förmedla aktuell forskning inom vårt tvärvetenskapliga fält till skolverksamma.

– En annan del av vårt uppdrag är att ha örat mot marken och lyssna in hur förutsättningarna ser ut runt om i Sverige för vår målgrupp. Vi reser mycket och träffar många skolverksamma i olika konstellationer. Vi förmedlar sedan det vi ser och hör till politiker och forskare, som kan gå vidare i dessa frågor.

Öppen för samarbeten med andra kollegor på IÄD

– För några år sedan hade vi samverkansprojekt med bland andra dåvarande MND och HSD, där vi i gemensamma workshoppar undersökte olika aspekter kring att undervisa elever och studenter som utvecklar svenskan som ett andraspråk. Vi är öppna för att ta upp den tråden igen, och starta fler samarbeten med våra ämneskollegor. Hör gärna av dig om du har någon idé du vill samarbeta kring, säger Sofia.

Stort behov av stöd i ämnet svenska som andraspråk

Ämnet svenska som andraspråk (sva), är som vanligt en stor del av NC:s arbete. Behovet är mer eller mindre konstant runt om i landet. Behöriga lärare i svenska som andraspråk är ofta för få i de flesta skolor, och det saknas kompetens i att göra behovsbedömningar för heterogena elevgrupper. Många rektorer hör av sig för att få stöd och kunskap om ämnet, så att de kan skapa rutiner och organisera sin undervisning bättre.

– Vårt uppdrag är att försöka hjälpa dem där de står just nu, med de förutsättningar de har här och nu, berättar Josefin Nilsson som är biträdande föreståndare på NC. Vi stödjer skolledare och huvudmän att arbeta för förändring på både kort och lång sikt.

– Just nu genomför vi, i samarbete med andra på IÄD, bland annat en uppdragsutbildning som ska ge många av Borås kommuns svensklärare i årskurs 1–6 behörighet i svenska som andraspråk. Det är en viktig satsning. Många lärare som undervisar de yngsta barnen upplever att de saknar kunskap om andraspråksutveckling och vad det innebär att lära sig läsa och skriva på ett andraspråk. Vi har också en dialog med lärarutbildningar om hur man kan gör det möjligt för lärare att få med sig den kunskapen redan i sin grundlärarutbildning.

Aktuellt inom vuxenutbildningen

NC har också en hel del på gång inom vuxenutbildningen. Här är ett par exempel:

Konferens för sfi-lärare

Sfi-konferens.
Sfi-konferens. Foto: Maria Wiksten.

Under hösten arrangerade NC en konferens för sfi-lärare. Där fick sfi-kollegor från hela landet möjlighet att lyssna på föreläsningar och workshoppa med varandra. En fråga i fokus var hur sfi kan möta utbildningsbehoven hos de som saknar en gedigen skolbakgrund. Det är elever som, utöver att lära sig svenska, behöver lära sig att läsa och skriva från grunden på sitt andraspråk. I Sverige utgör den elevgruppen ungefär en femtedel av alla elever på sfi.

Möte med Alfarådet

En av NC:s medarbetare Johanna Eriksson var nyligen i Oslo för ett möte med Alfarådet. Alfarådet är en del av Nordisk Netværk for Voksnes Læring, som arbetar med frågor som rör vuxna med ett annat modersmål – och som har liten, eller ingen formell skolgång och därför är i behov av utbildning i grundläggande litteracitet.

Att lära sig läsa och skriva är en mänsklig rättighet och att göra det som vuxen på ett andraspråk innebär ett hårt arbete, vilket ställer stora krav på utbildningen. Alfarådets uppdrag är att samla in och förmedla kunskap om målgruppen, samt att stödja lärare och institutioner med de nödvändiga verktyg som behövs för en ändamålsenlig utbildning.

Josefin Nilsson.
Josefin Nilsson. Foto: Maria Wiksten.

Något som de nordiska länderna har ett gemensamt behov av, är ytterligare forskning om vuxna som lär sig läsa och skriva för första gången på ett nytt språk. De behöver också bättre möjligheter till vidareutbildning för de lärare som undervisar dessa elevgrupper.

Symposium 2025

– Sist, men inte minst, har vi också påbörjat arbetet med planeringen av vårt stora symposium, som återkommer vart tredje år. Det första steget blir att sätta temat och bestämma om det ska vara digitalt eller på plats i Aula Magna, berättar Sofia Engman. Nästa steg blir att sätta alla detaljerna kring den form vi bestämmer oss för.

– Hör gärna av dig till vår symposiegrupp om du har några idéer kring aktuella teman, det kan vara allt från undervisning i grundskolan upp till vuxenutbildningen. Du når oss på e-post: sva-symposium2025@su.se