Edvin blev sugen på att arbeta som lärare utomlands

Edvin Hall ska bli lärare i årskurs 7-9 och har svenska och svenska som andraspråk som sina ämnen. Vårterminen 2023 åkte han till Paris för att göra sin andra VFU-period där. Ta del av hans tankar och reflektioner över tiden i Frankrike.

Edvin Hall gjorde sin verksamhetsförlagda utbildning (VFU) i Paris. Foto: Privat

Jag är oerhört glad och tacksam över att jag fick möjlighet att utföra min andra VFU-period utomlands. Jag skulle rekommendera samtliga lärarstudenter att någon gång under sin studietid göra utlandspraktik - det är väldigt roligt samtidigt som det är en otroligt givande erfarenhet på flera plan. Jag vill även passa på att tacka Stockholms universitet, Lycée International och Erasmus+ som möjliggjorde min upplevelse.

Flera olika språk

Den internationella miljön genomsyrar hela Lycée International och det florerar flera olika språk i korridorerna. Det finns 14 olika sektioner på skolan, som i de flesta fall sträcker sig från förskoleklass till trean på gymnasiet. Ofta överskrider elevernas umgängeskretsar sektionernas gränser och olika kulturer samspelar ständigt med varandra. Trots att det talas flera olika språk på skolan är franska dominerande. Även under svensklektionerna händer det att eleverna pratar franska med varandra och jag har behövt påminna dem om att vi då bör prata svenska.

Jag har observerat klasser och lektioner i främst högstadiet och gymnasiet men jag har även varit med förskoleklassen och på mellanstadiet. Det har varit intressant att få se elever i olika åldrar och något jag lagt märke till är att de äldre eleverna tenderar att övergå till franska i större utsträckning än de yngre.

Skillnad i svenskkunskaper

Jag har undervisat i årskurs 8 och i första årskursen på gymnasiet och de olika elevgrupperna är mycket intressanta. Kunskapsnivån skiljer sig naturligtvis från elev till elev i alla klasser runt om i världen, men jag tror att elevernas svenskkunskaper skiljer sig åt i en större utsträckning på en skola i utlandet än på en skola i Sverige. Eleverna har olika bakgrund och många har bott hela sitt liv i Frankrike medan andra har växt upp i Sverige och endast gått några år på Lycée International. Dock har eleverna den svenska identiteten gemensamt, och där är språket en viktig del samtidigt som det bidrar till en svensk gemenskap.

Då jag läser svenska och svenska som andraspråk blir elevernas kunskapsskillnader särskilt intressant då flera elever troligtvis hade läst svenska som andraspråk, medan andra hade läst svenska, om klassen gått på en skola i Sverige. En frågeställning blir då hur man på bästa sätt anpassar sin undervisning efter en elevgrupp där kunskapsnivån skiljer sig så pass mycket från elev till elev?

Jag har upptäckt elevernas kunskapsskillnader i svenska främst när jag läst och rättat elevernas texter, men skillnaderna är även tydliga i elevernas tal. Jag tror att själva undervisningen i sig är svår att anpassa utefter varje elevs särskilda behov. Däremot bör man som lärare anpassa sin återkoppling beroende på kunskapsnivå, samtidigt som det gäller att vara lyhörd på vilka fel som är vanligast i elevernas skrift och tal. När man har lokaliserat vilka fel som är vanligt förekommande bör man ta upp dessa i helklass.

Ett fel som jag upptäckt är relativt vanligt är att flera elever placerar satsadverbialet efter det finita verbet även i bisatser. Att ta upp denna grammatiska regel i helklass skulle möjligtvis riskera att några elever tappar intresset då de redan kan regeln, vilket innebär att de under en föreläsning om ämnet inte skulle befinna sig i sina proximala utvecklingszoner. Däremot är det sannolikt att många elever besitter denna kunskap tack vare sin mentala grammatik och en genomgång av regeln skulle då möjliggöra en större förståelse för svenskans deskriptiva grammatik.

Familjär stämning

Utöver att jag auskulterat och undervisat har jag varit med och assisterat vid en "poesiafton" och jag har även varit med på en trevlig "skandinavisk cocktail" med lärare och föräldrar. Skolan anordnar olika event då och då, allt från elevuppvisningar till tema-mingel vilket bidrar till en familjär stämning på skolan och mellan de olika sektionerna.

VFU-perioden i Paris gav mig tankar om att kanske söka mig till en skola utomlands efter min examen, och spendera några år av min lärarkarriär utanför Sverige. Avslutningsvis vill jag återigen rekommendera samtliga lärarstudenter att någon gång under utbildningen ansöka om en praktikplats utomlands, i synnerhet till Lycée International.

Edvin Hall - ämneslärarstudent som våren 2023 gjorde sin VFU i Paris.

Så här ansöker du om att göra VFU utomlands

På denna sida