Lärorikt att få testa sina egna idéer

KPU-studenten Kajsa Cederberg ville inspireras och utvecklas i sin roll som lärare – och så blev det! Läs hennes berättelse från en givande VFU-tid i Paris.

Kajsa Cederberg
Kajsa Cederberg gjorde en av sina VFU-perioder på Svenska skolan i Paris. Foto: Privat

Hej! Jag heter Kajsa Cederberg och går KPU-programmet (Kompletterande pedagogisk utbildning) för att bli gymnasielärare i svenska och samhällskunskap. Under min andra verksamhetsförlagda utbildning (VFU) fick jag möjligheten att åka till Svenska skolan i Paris i fem veckor, och det var med stora förväntningar jag åkte i väg.

Jag har fina minnen från min egen gymnasietid på en utlandsskola och nu ville jag se det från en annan synvinkel. Jag såg fram emot att få nya intryck och erfarenheter genom att uppleva en svensk skola verksam i en annan kultur, och få lära känna lärare och elever på skolan. Jag ville inspireras och utvecklas både vad gäller didaktik och relationsbyggande. Och lyckligtvis blev det så!

Mycket personligare

En utlands-VFU skiljer sig från allt annat jag gjort tidigare. Man kommer mycket närmare både kollegor och elever och får snabbt ta del av allas vardag. Då ett större socialt ansvar vilar på skolan när man är utomlands blir det också mycket personligare. Jag märkte hur lätt det är att bygga naturliga, nära relationer utan att för den skull tumma på professionaliteten.

Att jag själv är en helt vanlig människa med känslor, brister och osäkerheter är inget jag behövt dölja. Det har inte heller minskat elevernas respekt för mig - tvärtom! På samma sätt har jag själv fått en insyn i elevernas vardag och fått stor respekt för hur mycket som händer i deras liv, både i andra skolämnen, socialt och privat. Allt detta har jag nu med mig till min framtid som lärare på en "vanlig" skola i Sverige.

Enormt lärorikt

På skolan visade de stort förtroende och jag fick ta ansvar för mina egna lektionsserier. Det var oerhört utvecklande att känna att jag fick bedriva undervisning på riktigt och planera från början till slut, samtidigt som min handledare hela tiden fanns där för mig för att bolla tankar och svara på frågor. Det var enormt lärorikt att ha det stödet när jag försökte stå på egna ben och testa alla idéer jag hade.

Eftersom Paris var nedstängt på grund av covid-19 hade jag gott om tid att förbereda mig, läsa kurslitteratur och planera undervisningen. Tänk, vilken skillnad det blir när man verkligen får grotta ner sig i planeringen! Allt detta sammantaget har gjort mig mycket säkrare, självständigare och lugnare i min roll som pedagog och lärare.

Kajsa chillar med bok och oliver
Trots att Paris var nedstängt kunde Kajsa vandra runt och njuta av staden. Foto: Privat

Jag hade en mycket givande upplevelse i Paris trots att det var lockdown och jag inte kunde njuta av stadens kulturella utbud. Jag kunde ändå gå runt i parkerna, äta picknick nere vid floden och titta på Eiffeltornet från pendeltåget. Hur härligt ska det då inte vara ett år när det inte är pandemi?

Om du får chansen att göra din VFU utomlands, så åk! Det skiljer sig från allt annat under utbildningen och ger helt nya perspektiv. Det jag lärde mig på Svenska Skolan i Paris kommer jag ha med mig i hela mitt framtida yrkesliv.

Kajsa Cederberg, blivande gymnasielärare i svenska och samhällskunskap

På denna sida