Nyttig erfarenhet att undervisa i en flerspråkig klass

Grundlärarstudenten An Nguyen gjorde VFU på Svenska skolan i Wien. Genom att svara på några frågor från sin handledare reflekterar hon här över sin praktikperiod utomlands.

An Nguyen undervisar i Svenska skolan i Wien. Foto: Privat.

Vilka nackdelar och fördelar ser du med att ha olika lärare i olika ämnen redan från årskurs 1?

– Personligen tycker jag att det har fler nackdelar än fördelar. Jag drogs till de lägre åldrarna just för att jag gärna ville ha en och samma klass, där jag kan känna mig flexibel med hur jag lägger upp undervisningen och schemat. Jag vill även kunna jobba mer ämnesintegrerat mellan de olika ämnena utan att behöva rådfråga någon annan. Och jag gillar tanken på att ha min egen grupp, så att jag som lärare kan knyta an till eleverna på ett bra sätt.

– Just i de tidiga åldrarna tycker jag att det är extra viktigt med relationsbygget. Jag vill också kunna se eleverna i alla olika ämnen och områden, så att jag får en bra helhetsbild av hur de fungerar som personer. När det är ett flerlärarsystem tror jag att det är svårare att upptäcka elevers behov och knyta an till dem.

– En fördel med flerlärarsystem är däremot att vi lärare får möjlighet att jobba tillsammans och kommunicera mer med varandra. Det är kul att kunna byta erfarenheter sinsemellan, vilket blir lättare och mer naturligt då. En till positiv sak är att man som ämneslärare kan rikta in sig och specialisera sig mer på det ämne som man undervisar i, vilket kanske gör undervisningen mer kvalitativ.

Vad tycker du om att ha små undervisningsgrupper?

– Fördelen med små undervisningsgrupper är att man får mer tid för eleverna, och då blir det lättare att anpassa undervisningen efter varje individ. Det stärker också relationen mellan läraren och eleverna, liksom mellan eleverna själva.

– En annan fördel är att man kan göra mer med en liten undervisningsgrupp. Det finns flera valmöjligheter kring hur man kan lägga upp sin undervisning. Det är exempelvis lättare att göra utomhusaktiviteter eller ha utflykter med en liten grupp.

– Fast jag ser en nackdel i att eleverna har ett begränsat urval av kompisar. Det kan bli extra jobbigt om en elev inte går ihop med de andra i klassen, jag tror det är större risk att man känner sig utanför i en liten grupp. Samtidigt som eleverna i en mindre grupp har bättre förutsättningar för att faktiskt lära känna varandra och bli bra vänner.

Vad kommer du att ta med dig av nya teorier och metoder som du har stött på under din praktik utomlands?

– Jag kommer att ta med mig vikten av att vara bestämd och tydlig med vad det är jag förväntar mig av eleverna, och vad eleverna kan förvänta sig av mig och undervisningen. Jag har fått en hel del bra input om vad man kan använda sig av för att få uppmärksamhet. Jag är medveten om att olika metoder fungerar olika bra i olika klasser, men jag är glad att jag har fått fler verktyg att använda mig av framöver.

– Jag har även tagit till mig vikten av att repetera innehållet och låta eleverna säga vad de har förstått eller inte. Detta blev särskilt tydligt under den här VFU:n, då jag fick använda mig av mycket engelska för att göra mig förstådd i klassrummet. Många gånger lät jag även eleverna i klassen översätta min genomgång eller ha en diskussion på engelska med de elever som inte förstod svenska så bra. Jag upplevde att det på det sättet blev tydligare både för elevgruppen som var sämre på svenska, och för dem som redan kunde bra svenska. Oavsett om du får det återberättat för dig eller om du är den som återberättar, så sjunker kunskapen in bättre med repetition.

Hur kan du ha nytta av att ha gjort VFU utomlands i ditt arbete som lärare, och inom din fortsatta utbildning?

– Att repetera på olika språk, använda kroppen, och att konkret använda material eller bilder i undervisningen är något som jag kommer att ta med mig till min nästa VFU, samt förstås använda mig av senare när jag är färdig lärare. Genom att jobba med en klass med så många olika språkliga bakgrunder har jag förstått att det inte bara är ett effektivt sätt att jobba med andraspråkselever, utan även överlag. Att jobba på det viset är gynnsamt för alla, oavsett bakgrund.

– Det är en nyttig erfarenhet att ha jobbat med en klass där majoriteten av eleverna har svenska som andraspråk och där klassen har flera olika lärare. Det hade jag inte fått uppleva om jag hade varit i Stockholm och praktiserat. Med dessa erfarenheter i bagaget kan jag mer djupgående anpassa undervisningen för eleverna, trots stora skillnader i språk och kunskap.

– Jag vet nu också att jag gärna vill jobba med en klass där jag kan hålla i alla eller näst intill alla lektioner.

– Och genom att ha gjort en VFU i utlandet vet jag vad jag kan förvänta mig om jag vill åka iväg ytterligare en gång. Jag vet nu vad jag ska se till att skolan är införstådd med från början, och jag vet vad skolan förväntar sig av mig.

An Nguyen

Österrikes huvudstad Wien är känd för sina många historiska byggnadsstilar. Foto: Privat.
På denna sida