Årets borggrävning på Öland, Treby borg

Årets grävningar inom projektet Kris, Konflikt och Klimat kommer att utföras i Treby borg och äga rum under två perioder, tre veckor i maj och fyra veckor i september/oktober.

Borgen som är en av Ölands mindre kända borgar ligger på Alvaret på södra Öland, mellan den mer kända borgen Eketorp och Triberga borg. Borgen avviker från alla andra borgar på Öland med sina tre sammansatta cirklar. En tidigare, opublicerad, grävning utfördes 1966 i borgen, då man grävde ett hus och gjorde spektakulära fynd.

Syftet med årets undersökningar är att säkra källmaterial som kan hjälpa till att datera aktiviteten i borgen, att avgöra om de olika delarna av borgen använts samtidigt och vilka aktiviteter som har ägt rum i borgen. Årets grävningar har föregåtts av en detaljerad laserscanning med hjälp av drönare och en geokemisk kartering, vilka har bestämt var vi skall gräva.

De två grävningarna genomförs som seminariegrävningar, i maj av Stockholms universitet under ledning av professor Sven Isaksson och i september/oktober av Linnéuniversitet under ledning av docent Ludvig Papmehl-Dufay. Tider för guidade visningar av grävningen kommer att presenteras under våren på Kalmar läns museums hemsida samt på projektets hemsida www.ringforts.com.

Projektet, som är finansierat av Riksbankens Jubileumsfond, är ett samarbete mellan Stockholms universitet, Linnéuniversitetet och Kalmar läns Museum och leds av professor Kerstin Lidén vid Stockholms universitet.

Karta med Ölands fornborgar markerade, Treby längst i söder (Lidén 2022).

Plan över Treby från 1930-talet av professor Mårten Stenberger (1933).

Laserscannad bild över Treby som visar var husgrunderna ligger (Marczewski et al. 2023).

Flygfoto på huset i Treby som gjordes 1966. Foto: Birgitta Skarin Frykman, Montage: H. Victor.