Broken Bodies, Places and Objects

Den 29 november lanserades publikationen "Broken Bodies, Places and Objects: New Perspectives on Fragmentation in Archaeology" via Routledge.

Publikationen är ett resultat av en workshop med temat fragmentering som organiserades på Stockholms universitet år 2021 av Postdoctoral Archaeology Group från Institutionen för arkeologi och antikens kultur.

Sammanfattning:
Broken Bodies, Places and Objects visar på bredden i fragmentering  och användningen av fragment under förhistorisk och historisk tid. Publikationen ger en uppdaterad inblick i arkeologiska perspektiv på ämnet.

Ett sigill som bryts och delas av två handelsparter, hundkäkar som begravs med de döda under mesolitikum, fragment av gamla krigsfartyg som säljs som souvenirer och delar av en gammal dynastisk tron som delas upp mellan olika koloniala samlingar… Fragment av det förflutna finns överallt runt omkring oss. Fragment har en särskild potential just på grund av sin ofullständighet - en ny materia som kan referera till sin ursprungliga helhet men som också kan leva vidare med nya, orelaterade betydelser. Avsiktlig fragmentering av kroppar, platser och föremål förekommer under alla tidsperioder. Det är nu 20 år sedan John Chapman introducerade fragmenteringsteori inom arkeologi, och ämnet är mer aktuellt än någonsin. Denna volym erbjuder en europeisk översikt kring begreppet fragmentering. Den samlar fallstudier från neolitikum till modern tid och ger nya infallsvinklar på fragmenteringsstudier.

Boken riktar sig till forskare och studenter inom arkeologi, men är även relevant för angränsande ämnen med intresse för materiell kultur, såsom antropologi, historia, kulturarvsstudier, museologi, konstvetenskap och arkitektur.

Läs hela publikationen här:
Broken Bodies, Places and Objects New Perspectives on Fragmentation in Archaeology