Film från fältkurs

Under en fältkurs i Lenstad på Öland har studenterna utfört arkeologiska undersökningar av Lendstad borg. I filmen hör du Sven Isaksson berätta om fynden från utgrävningarna.

Studenterna har under maj månad utfört arkeologiska undersökningar av Lenstad borg, en av de ringborgar som är så typiska för Öland. Lenstad borg är tidigare inte undersökt arkeologiskt, till skillnad från dess mer namnkunniga vänner - så som Eketorp, Gråborg, Ismanstorp och Sandby borg. De nu utförda undersökningarna utgör också fältdelen av Arkeologiska forskningslaboratoriets masterkurs Fältkurs i laborativ arkeologi och fältutbildningen för doktorander i laborativ arkeologi. De är också lite av en tjuvstart, eller pilotstudie, av fältarbetena för det nya forskningsprogrammet "Kris, konflikt och klimat, samhällsförändring i Skandinavien år 300-700" som ska pågå i åtta år och som är ett samarbete med Linnéuniversitetet och Kalmar läns museum.