Campus Albano invigt

Det nya campuset Albano invigdes mellan den 20-23e september, och Institutionen för astronomi deltog i festligheterna! Albano är Stockholm Universitets nya campusområde tillika hemmet för vår institution.

Under “Albano Talks”, en serie korta presentationer om aktuell forskning, så deltog två av våra medarbetare. Under torsdagen så berättade Smaranika Banerjee om sin forskning kring “Origin of heavy elements”.Garrelt Mellema berättade på fredagen om “De första stjärnorna och galaxerna”. Båda presentationerna var uppskattade av publiken!

Smaranika till vänster som talar och Garrelt till höger
Smaranika och Garrelt talar på invigningen

Utöver detta så stod Axel Runnholm, Timmy Ejdetjärn och Moa Skan på kunskapstorget som representanter för institutionen och pratade med nyfikna besökare om vad för forskning som bedrivs hos oss.

Moa Skan till vänster och Axel Runnholm med astronomiplanscher bakom sig
Moa och Axel vid institutionens utställning i kunskapstorget