Svenska solteleskopet med i en ny dokumentär

Det svenska solteleskopet (SST) presenterades i den tyska dokumentären "Die Sonne", producerad av den fransk-tyska tv-kanalen Arte. Jorrit Leenaarts (professor) och Jaime de la Cruz Rodriguez (docent) vid Institutet för solfysik medverkar i dokumentären och pratar om SST och visar publiken hur en dag för en astronom ser ut.

Ett vitt torn med moln i bakgrunden. På tornets topp syns en teleskopöppning
Det svenska 1-meters solteleskopet på La Palma. Bild: Göran Scharmer.

SST är det näst största optiska solteleskopet i Europa med en lins på 1 meter i diameter. Det är beläget inom Observatorio del Roque de los Muchachos på ön La Palma, Spanien. SST drivs av Institutet för solfysik, som är ett fristående institut associerat med Stockholms universitet genom Institutionen för astronomi.

Teleskopet kan observera detaljer så små som 70 km på solens yta och har varit i drift sedan den 2 mars 2002.

Du kan titta på dokumentären med engelska undertexter här:

Jorrit, Jaime och SST dyker upp vid 1 timme och 16 minuter in i filmen.

Två personer bredvid solteleskopet
Jorrit Leenaarts och Jaime de la Cruz Rodriguez (Institutet för solfysik) framför objektivlinsen på det svenska solteleskopet. Bild: Arte.