David Drew invald som ny ledamot i Kungliga Vetenskapsakademien

Professor David Drew från Institutionen för biokemi och biofysik har valts in som ny utländsk ledamot i klassen för kemi.

David Drew
David Drew. Photo: Anders Gagnerud

David Drew, professor i biokemi vid Institutionen för biokemi och biofysik vid Stockholms universitet, driver ett forskningsprogram som fokuserar på hur människokroppen tar upp näringsämnen och joner. Enkla sockerarter, som glukos och fruktos, är en viktig källa till bränsle för våra celler. För att våra celler ska kunna utvinna energi från socker måste det först importeras till dem. Förutom socker, är upptaget av salt viktigt för att reglera cellens volym och dess inre pH-värde. Detta forskningsområde är av stor betydelse, eftersom över hälften av de läkemedel som används för att behandla medicinska tillstånd påverkar proteiner som finns på cellens membran (ytan).

Professor Drew representerar en ny generation av strukturbiologer som använder kryoelektronmikroskopi för att studera det tekniskt utmanande området membranproteiner. Professor Drews Cryo-EM-forskning utförs framförallt vid den svenska infrastrukturenheten för Cryo-EM vid SciLifeLab.

Läs mer om Professor David Drews forskning på vår engelska hemsida