Kartläggning av hur ryggmärgen bildas ger ny kunskap om sjukdomar i nervsystemet

Forskare från Karolinska Institutet, Stockholms universitet, KTH och Uppsala universitet har kartlagt hur celler i den mänskliga ryggmärgen bildas i embryot och vilka gener som styr denna utveckling. Det kan leda till ny kunskap om hur skador och sjukdomar i ryggmärgen uppstår och hur de kan behandlas.

Photo: Christoffer Mattsson Langseth.

Fynden har publicerats i tidskriften Nature Neuroscience och från Stockholms universitet medverkar forskarna Mats Nilsson, Paulo Czarnewski, Christoffer Mattsson Langseth och Hower Lee, alla vid Institutionen för biokemi och biofysik.

Ryggmärgen är en central del av nervsystemet och skickar information mellan hjärnan och kroppen. Ryggmärgen utvecklas i det mänskliga embryot och i den finns en mängd olika celler, som bildas utifrån stamceller. Utvecklingen från stamceller till celler påverkas av gener.

– Många neurodegenerativa sjukdomar och skador på ryggmärgen är obotliga eftersom celler i människans ryggmärg inte återbildas i någon större utsträckning. Ökad förståelse för hur ryggmärgen bildas och hur olika gener styr denna utveckling kan leda till nya behandlingar för ryggmärgsskador och sjukdomar som ALS eller cancer i nervsystemet, säger studiens försteförfattare Xiaofei Li, biträdande lektor vid institutionen för neurobiologi, vårdvetenskap och samhälle, Karolinska Institutet.

I studien har forskarna tittat på mer exakt hur denna utveckling går till och gjort en kartläggning över cellerna i ryggmärgen och de gener som styr utvecklingen. Detta har sedan sammanställts i ett interaktivt onlineverktyg som forskare, men även andra, kan använda för att söka på de gener som påverkar ryggmärgsutvecklingen. Översikten kan vara till hjälp vid skapandet av nya behandlingar gentemot sjukdomar samt ge en djupare förståelse för ryggmärgsskador.

Forskarna har även studerat en ovanlig tumör som heter ependymom och identifierat vilka gener som utmärker sig vid tumörutveckling. Upptäckterna i studien kan vara till hjälp gällande kunskap om sjukdomar i nervsystemet.

Läs hela pressmeddelandet på Karolinska Institutets webb

Publikation

“Profiling spatiotemporal gene expression of the developing human spinal cord and implications for ependymoma origin” Xiaofei Li, Zaneta Andrusivova, Paulo Czarnewski, Christoffer Mattsson Langseth, Alma Andersson, Yang Liu, Daniel Gyllborg, Emelie Braun, Ludvig Larsson, Lijuan Hu, Zhanna Alekseenko, Hower Lee, Christophe Avenel, Helena Kopp Kallner, Elisabet Åkesson, Igor Adameyko, Mats Nilsson, Sten Linnarsson, Joakim Lundeberg, Erik Sundström. Nature Neuroscience, online 24 April 2023, doi: 10.1038/s41593-023-01312-9.