Att inte veta är hela poängen

Jordi Solsona Belenguer ser sig själv mer som en som hjälper till att möjliggöra studenternas idéer än som lärare.

Han är huvudlärare och programkoordinator för masterprogrammet i design för kreativ och immersiv teknik – ett tvåårigt masterprogram vid Institutionen för data- och systemvetenskap, DSV. Tidigare i år tilldelades han priset som "Årets lärare".

Programmet är tvärvetenskapligt och fokuserar på immersiva tekniker som interaktionsdesign och människa-datorinteraktion.

– Teorier kring det immersiva och utökad verklighet (extended reality) handlar inte bara om VR-glasögon. Böcker är till exempel också immersiva, säger Jordi Solsona Belenguer.

Jordi Solsona Belenguer Foto: Carina Bergholm
– Extrality-labbet här på Campus Kista är en lokal där studenter kan trivas och känna sig välkomna. Ett ställe att arbeta och leka på, säger Jordi Solsona Belenguer, vinnare av Årets lärare 2023. Foto: Carina Bergholm

– Studenterna lär mig konstant nya saker. De har alla olika bakgrunder, som till exempel interaktionsdesigners, ingenjörer inom mekanik och elteknik eller data- och systemvetare. En av dem hade till och med en bakgrund inom klassiskt måleri med ett fantastiskt perspektiv på det visuella. Jag är här för att tillhandahålla utrustningen, miljön och gemenskapen. När de slutar här är de mycket bättre än vad jag är!

Stilen att undervisa skiljer sig från konventionella metoder.

– Jag försöker hålla traditionella föreläsningar – sådana där jag förklarar något som du kan läsa i en bok – till ett minimum. En av de viktigaste färdigheterna jag vill lära ut är hur du löser saker själv. Vi ger stöd, handledning, tillhandahåller ett labb och har gruppdiskussioner. Jag är inte en lärare – jag är mer som en som hjälper till att möjliggöra dina idéer.

– Du måste upptäcka och använda resurserna som finns omkring dig, vare sig de består av dina kollegor, internet eller experter. Det är meningslöst att "ta en stillbild" av hur det ser ut just nu och bara lära ut det – eftersom det kommer att vara föråldrat redan nästa år. Med en verktygslåda av färdigheter kommer du att kunna lösa problem i alla fall och samtidigt förstå att det är okej att inte veta. Det är viktigt att vara tillräckligt ödmjuk för att också ställa frågor.

Att arbeta på det här sättet kräver mycket engagemang och hårt arbete från lärarna.

– Jag kunde inte ha gjort det här utan de andra lärarna i teamet. Tillsammans förändrar och förbättrar vi programmet varje år.

En plats som alltid är öppen

– Vi har en lokal där studenter kan känna sig bekväma och välkomna: Extrality-labbet – ett ställe att arbeta och leka på. Vi har elektronik- och lödutrustning, en verkstad att tillverka saker i. De kan till och med spela datorspel. Vi tillbringar mycket tid tillsammans där och det är alltid öppet. Hälften av kurserna i programmet är på något sätt kopplade till labbet.

Arbeta lågteknologiskt till högteknologiskt

– Om du vill utveckla interaktion genom att lägga till externa sensorer, skapa en dräkt eller vill ha något extra och verkligen utforska, då måste du börja lågteknologiskt eftersom tekniken för att utveckla din idé inte finns än. Du måste skapa tekniken själv på grund av att till exempel headset bara har vissa funktioner. Då når du en punkt där du faktiskt prövar ny interaktion och flyttar hela tekniken framåt.

Målet är flytta framåt och utforska, vilket gör det mycket roligare.

– Ditt projekt blir då unikt. Det faktum att du inte vet hur du ska producera din idé stoppar dig inte. Du måste utforska, misslyckas, göra om och på det viset lära dig. Konceptutveckling börjar alltid lågteknologiskt.

Jordi Solsona Belenguer hoppas att studenterna passar på att njuta av sin tid här och sedan ser tillbaka på den som något roligt.

– Jag vill att de ska skapa många personliga kontakter med andra studenter och lärare. Det är viktigt med en personlig komponent. Din tid här på DSV är då du får göra vad du vill! Lös inte tråkiga problem eller bygg tråkiga produkter. Gör något galet och utforskande för när du är klar här kommer du förmodligen att tillbringa större delen av din tid med att göra tråkiga saker. Go for it! Det kan innebära en hel del problem att lösa de galna idéerna du får – men är samtidigt mycket roligare!

Lägger du stor vikt vid koncept och idé?
– Jag säger alltid till studenterna: ”Var inte för teknisk och tänk inte för mycket”. Jag föredrar något enklare som gör jobbet och kommunicerar konceptet, snarare än perfekt ingenjörskonst. Jag vill att studenterna ska vara mer idédrivna och låta tekniken "bara" vara ett verktyg. När verktygen förändras med tiden förblir koncepten desamma. Du kan väcka liv i ett tio år gammalt projekt och göra om det med hjälp av nya tekniker. Projektet kan kanske förbättras i vissa små aspekter, men de grundläggande idéerna är precis desamma.

Klarar studenterna av all den här friheten?
– Under de första projektkurserna ger jag ramar och låtsas att det finns ett litet problem att lösa. Det gör det lättare för dem att börja arbeta. I början är jag mer intresserad av att studenterna ska lära känna och kommunicera med varandra för att se vem som är bra inom vilket område. Vem som är programmerare, designer, konstnär och så vidare, för att sätta ihop teamen. Mot slutet av programmet säger jag: ”Okej, ert femmånaders projekt börjar nu. Ni måste klara er själva. Och kom inte tillbaka med något tråkigt. Kom med något progressivt”.

Vad är det viktigaste att ta med sig från programmet för studenterna?
– Få inte panik när det är något du inte vet. Det är hela poängen.

Jordi Solsona Belenguer tilldelades utmärkelsen Årets lärare 2023.
Läs mer om priset och juryns motivering
Information om masterprogrammet i design för kreativ och immersiv teknik 120 hp

Text: Carina Bergholm