Hallå, Vlada Borets! Hur var årets Systemvetardag?

Vi passade på att fånga Vlada Borets, ansvarig för marknadsföringen i teamet bakom mässan, för en pratstund.

Vlada Borets Foto: Tommy Södergren.
Vlada Borets studerar år 2 på Kandidatprogrammet i marknadskommunikation och IT på Institutionen för data- och systemvetenskap, DSV. Hon är också Head of Marketing för Systemvetardagen 2024. Foto: Tommy Södergren.

– Det var verkligen kul att se hur intresset för att hitta ett jobb börjar tidigt under utbildningen. Det kom studenter från alla årskurser – lokalen var full med folk! I år har vi i projektgruppen arbetat helt på engelska och det har engagerat flera internationella studenter i teamet. På det sättet breddade vi mässan till en större målgrupp säger Vlada Borets.

Systemvetardagen är en årlig karriärmässa med fokus på IT-branschen för studenter och nyutexaminerade. Den arrangeras av studentkåren DISK på Institutionen för data- och systemvetenskap, DSV. Nära femtio företag och organisationer ställde ut i Nodhuset i Kista.

– I år var det stor bredd på utställarna. Det var både från näringslivet, som Handelsbanken och Swedbank, konsultbolag som Accenture och Zimply. Flera statliga företag fanns också på plats som Polisen, FRA och Svenska kraftnät. Föreningen DataTjej, som jobbar för att främja kvinnors och icke-binäras välmående och nätverkande inom IT branschen, berättade om sin verksamhet. Ted Schönbeck, Nordic CTO på Google föreläste om generativ AI för en fullsatt Aula Nod. Det blev väldigt uppskattat.

Deltagarna erbjöds flera aktiviteter förutom att besöka utställarna på mässgolvet.

– Inför mässan höll vi i en CV-workshop ihop med Akavia, för att förbereda studenterna för rekryteringsprocesser. Under dagen höll flera av företagen presentationer och det gick att boka in sig på kontaktsamtal. Det fanns ett stort intresse och blev snabbt fullbokat.

Bakom mässan är nästan 80 studenter engagerade i arbetet på olika sätt: allt från den centrala projektgruppen, som bland annat jobbat med företagskontakter, att ta fram kampanjer till marknadsföringen och med all logistik bakom, till över 50 volontärer som arbetade på själva mässdagen med bygget och som värdar i utställningen.

– Alla inblandade gjorde ett otroligt jobb för att genomföra mässan! I år har vi också arbetat mycket med interaktiv marknadsföring, fotat och gjort videos för att attrahera både företag och besökare. Vi jobbade med sponsring också, så alla studenter bjöds på förfriskningar som energidryck och snacks. Vad mer kan en student önska sig?

Systemvetardagen välkomnar studenter från alla lärosäten i Sverige. Förutom från DSV deltog studenter från bland annat KTH, Södertörn och Uppsala.

– Vi träffade också en hel del från andra institutioner på Stockholms universitet, som till exempel Företagsekonomiska institutionen. Det visar på hur stor IT-branschen har blivit och att andra typer av utbildningar är relevanta för en välfungerande IT-verksamhet.

Dagen avslutades med ett stort mingel.

– Det kändes som att både företagen och studenterna var väldigt nöjda med upplägget i år. Det var ovanligt många företag som stannade kvar på efterminglet så jag tror att det är en stor chans att en hel del studenter fann sin framtida arbetsgivare, avslutar Vlada Borets.

Mer information

Årets projektgrupp bestod av: Giancarlo Valverde, Sofia Roos, Ole Höfener, Jacob Reinikainen Lindström, Linn Simons, Jacob Sanders, Némo Chentre, Yousef Al Tall, Vlada Borets, Joel Hägvall, William Oscarsson och Michael Vaxevanidis.

Systemvetardagen 2024
Studentkåren DISK