Spelprogram för alla intressen

På Kandidatprogrammet i spelutveckling får du lära dig att förstå hur en spelmotor fungerar, programmera, arbeta med design och 3D-grafik och bygga AI-verktyg som snabbar upp produktionen.

Emma Lindström och David Söderström. Foto: Aware Mustafa Taher
Satsa på det du brinner för! Alla som är drivna och engagerar sig lyckas och blir väldigt duktiga och uppskattade utvecklare, säger Emma Lindström och David Söderström, lärare på Kandidatprogrammet i datorspelsutveckling på DSV. Foto: Aware Mustafa Taher.

Programmet har flera inriktningar där de övergripande ämnena är programmering, design och art. Studenterna vet inte alltid vad de vill rikta in sig på. David Söderström och Emma Lindström är lärare på Kandidatprogrammet i datorspelsutveckling och hjälper studenterna att hitta sina roller.

– Ungefär hälften blir programmerare med olika inriktningar, andra väljer 3D-grafik eller någon form av design till exempel level-design och speldesign, säger David Söderström

– Det finns också de som fokuserar på det man kan kalla teknisk konst på svenska, tech-art, där du arbetar med visuella effekter eller är bryggan mellan programmerarna och de som arbetar med art, säger Emma Lindström.

Vi förbereder studenterna för hur arbetet på spelbolagen ser ut idag

– Vi förbereder studenterna för hur arbetet på spelbolagen ser ut idag. Här får de lära sig hantverket, förstå hur en spelmotor funkar, hur du programmerar i den och hur du bygger upp systemen som finns i spelet. Vi lär dem bygga AI-verktyg som snabbar upp produktionen. AI-verktyg används redan ute på företagen. Spel är dyra att bygga och tar lång tid, verktygen gör det mer effektivt, säger David Söderström.

Emma Lindström fyller i:

– Det är där tech-art kommer in. Om du vet att spelet kommer att behöva mycket skog så förbereder du verktyg som snabbt kan måla ut varierad verklighetstrogen skog.

Gemensam grund får alla studenter till samma nivå

Eftersom alla kommer in med olika bakgrunder läser alla gemensamma kurser under första året. Studenterna lär sig från grunden och sedan specialiserar de sig utifrån egna intressen.

– Alla, även de som bara gillar att teckna, behöver till exempel kunna lite programmering, bland annat för att kunna prata med alla i en projektgrupp ute i arbetslivet. Alla måste förstå vad som händer i ett projekt, i alla fall på en grundläggande nivå, säger David Söderström.

– Det går att fokusera mer på det man är intresserad av även på de inledande kurserna. Vissa är redan jätteduktiga på att programmera och kan utveckla extra coola grejer på programmeringskursen. De som är duktiga på att teckna kanske bygger världens snyggaste rum i ett spel på 3D-modelleringskursen. Det finns tid att hitta sin roll om du inte redan kommer med förkunskaper. På projektkurserna brukar de hitta sin väg, säger Emma Lindström.

Praktiska projekt för verklig erfarenhet

Programmet innehåller tre projektkurser. Ett mindre projekt första året och sedan två stora projektkurser under år två och tre. Första året ska alla i gruppen göra lite av allting, andra året får studenterna mer ansvar och tid att fördjupa sig inom sin valda inriktning och tredje året driver gruppen själva ett eget projekt från början till slut.

– Första året ska alla i gruppen designa ett spel, bygga det och sedan sälja det. Vi lägger upp spelet skarpt i en onlinebutik. Det går att ladda ner och allmänheten ger feedback, säger David Söderström

Det är kul att se vilken hög energi som studenterna kommer in med i projektkurserna

På andra årets projekt måste alla välja sin roll.

– Det är roligt att kunna hjälpa studenter att hitta sin egen väg, säger David Söderström.

Emma Lindström håller med:

– År två är oftast då det väcks vilket spår de tycker är intressant. Vi säger till exempel: ”det känns som du gillar det här med specialeffekter, titta på det här”, och sedan rullar det på.

– Vi pushar också de som redan kan. Det finns alltid mer att läsa och grotta ner sig i, säger David Söderström.

– Det är kul att se vilken hög energi som studenterna kommer in med i projektkurserna på år två och tre. Speciellt under andra året när det ska bygga det första lite större spelet, säger Emma Lindström.

Tredje året får studenterna ännu mer frihet att utveckla sig inom sitt område. Då har de helt fria händer.

– I sista projektkursen lägger vi mer vikt på hur de driver hela projektet i mål, säger Emma Lindström

David Söderström tillägger:

– De ska göra marknadsundersökningar, se hur marknaden ser ut och jobba efter arbetsmetodiker. Vi examinerar till exempel SCRUM, en agil projektledningsmetod. En stor del i att bygga spel är att lyssna på feedback från sin målgrupp. Här bygger du inte spelen för dig själv. Du vill vara nära en publik.

Kursen avslutas med en utställning.

– Vi har bland annat ställt ut på Tekniska museet och Space, berättar Emma Lindström.

Eftersom alla som är i spellabbet är så engagerade blir vardagen rolig. Där är det lätt att bli inspirerad

Kreativt spellabb

På DSV har spelstudenterna tillgång till ett gemensamt spellabb som alltid står öppet, oavsett om de går en kurs eller inte.

– Eftersom alla som är i spellabbet är så engagerade blir vardagen rolig. Där är det lätt att bli inspirerad. Studenterna kommer dit och upptäcker själva, säger David Söderström.   

Emma Lindström håller med:

– Det är en kreativ miljö där de nätverkar, samarbetar, sporrar varandra, delar idéer och testar spel med mera.

– Det är lyxigt att vi har så fina lokaler och rummet används verkligen. Vi lärare är alltid med studenterna nere i spellabbet. Jag är sällan på mitt kontor, avslutar David Söderström.

Information om programmet

Kandidatprogrammet i datorspelsutveckling

Översikt över programmets valbara områden:

  • Spelprogrammering i C# och C++
    Du arbetar bland annat med: AI, programmeringsmönster för spelutveckling, nätverk och tools.
  • Art-inriktningar anpassade för rendering i spelmotorer
    Du arbetar bland annat med: 3D-modellering och 3D-rendering, tech art, VFX, animation och UI.
  • Design för spel- och level-design
    Du arbetar bland annat med: Level-design, game-design, prototyputveckling, analys och speltestning och UX.
  • Ljuddesign för ljudläggning i spel
    Du arbetar bland annat med: Skapa och implementera ljud, ljudlägga, mixa och mastra ljudkällor i spel.

Frågor om programmet
Kontakta våra studievägledare: Studievägledningen på DSV  

Ansökan
Ansökan till HT24 är öppen mellan 15 mars till 15 april antagning.se

Text: Carina Bergholm