Åkerfräken — ett naturligt kiselgödningsmedel

Åkerfräken är ett ogräs i jordbruket och är den växtart som innehåller mest kisel, upp till 30%. Forskare vid Stockholms universitet visar i en ny studie hur man kan använda åkerfräken som kiselgödning och öka kiselupptaget i vete upp till 40 gånger. Studien är publicerad i den vetenskapliga tidskriften Plant Physiology and Biochemistry.

Fräkenväxter i naturen
Foto: Lars Johansson/Mostphotos

Det är första gången som man har visat att när man gödslar en odlingsjord med en växt som innehåller mycket kisel så tas detta upp av den växt som man odlar säger Maria Greger, docent i växtfysiologi vid Stockholms universitet. Hon har under 25 år lett forskning om kiseleffekter på växter.

Jorden är visserligen uppbyggd av kiseloxider, men det allra mesta är hårt bundet i jordens mineralpartiklar och en mycket liten del blir tillgängligt för växter genom att de vittrar. Så det mest kislet som växter tar upp kommer istället från andra växter som brutits ner. Men om man för bort kvarvarande växtdelar från odlingsplatsen, vilket tyvärr är vanligt, så utarmas jorden på växttillgängligt kisel och andra viktiga växtnäringsämnen. Eftersom kisel är ett ämne som främjar växters tillväxt, tolerans och stabilitet så får det till följd att växterna blir känsligare och växer sämre.

Kisel är ett naturligt ämne, som ökar växtens tillväxt, minskar angrepp av skadegörare och växtsjukdomar t.ex. rost. En växt som vanligtvis dras med rost är stockrosor. Tillsätter man kisel i jorden blir man däremot av med rosten. Med kisel blir växtet också mer motståndskraftiga mot torka, men kisel är också bra mot för mycket vatten i jorden, då jordens aggregatbildning påverkas. Kisel minskar ackumuleringen av giftiga tungmetaller i matgrödor upp till 40%, samtidigt som växtnäringsupptaget ökar. Kisel byggs också in växtens cellväggar och ökar på så sätt växtens stabilitet och motståndskraft.

Växtdelar i mikroskop
Växtdelar i mikroskop. Foto: Maria Greger & Tommy Landberg

Vissa gräs, så som olika sädesslag, bambu, sockerrör och ris ackumulerar höga halter kisel. I andra delar än Europa används kiselgödningslmedel bland annat i ris- och sockerrörsodlingar men troligtvis skulle veteodlingar i Europa må bra av kiselgödning. Den växt som ackumulerar mest av alla, och är en så kallad hyperackumulerare, är åkerfräken och en del andra fräkenväxter.

– Vi kom fram till att om vi torkar och pulvriserar åkerfräken och gödslar en veteodling med det så tar veteplantorna upp 5 gånger mer kisel än i en jord utan kiselgödning. Kokar man pulvret så ökar upptaget 10 gånger och tillsätter man bikarbonat till pulvret så ökar upptaget 40 gånger.

– Att använda åkerfräken som kiselgödningsmedel i ekologisk hobbyodling är ett bra alternativ eftersom det är svårt att få tag på kiselgödningsmedel här i Sverige, säger Maria Greger. Men även en lantbrukare kan dra nytta av sitt åkerfräkenogräs som kiselgödsningsmedel. Eftersom åkerfräken även innehåller andra näringsämnen så får grödorna även tillskott av dessa.

Läs studien i Plant Physiology and Biochemistry
Läs mer om Maria Gregers forskning (på engelska)