Fjorden som trotsade döden - podd följer fältkurs i marin ekologi

Informationspodden "Under havsytan" följer med DEEP:s marinekologiska grundkurs under en fältdag i Idefjorden i norra Bohuslän. Fjorden har studerats av kurser under många år efter att stora industriella utsläpp har upphört. Deras undersökningar visar hur fjorden långsamt har lyckats återhämta sig.

Från Tjärnö marinbiologiska forskningsstation beger sig Lina och Marcus, från Informationscentralen för Västerhavet ut på Idefjorden och rotar i den svarta bottenleran, tillsammans med studenter och deras lärare Michael Tedengren från institutionen för ekologi, miljö och botanik vid Stockholms universitet. Under Idefjordens bruna ytvatten gömmer sig en unik och spännande havsmiljö präglad av älven Tista och Svinesunds undervattenströsklar. Det här är nakensnäckornas förlovade land och sportdykarnas eldorado. För inte länge sedan var hela fjorden nästan död, efter hundra års utsläpp från Europas största pappersmassaindustri. Än är inte faran över, men tänk att den gick att rädda!

Hör avsnittet:

Hela poddavsnittet hittar du här: Under havsytan - Fjorden som trotsade döden.