Nya medel till forskning om sillens anpassningar och bottentrålning

Stiftelsen BalticWaters riktar anslag för forskning om Östersjöns miljö. 2024 tilldelas medel till två projekt vid institutionen för ekologi, miljö och botanik.

Balticwaters är en oberoende stiftelse som arbetar för att förbättre miljön i Östersjön. Inom ramen för stiftelsens program för forskningsprojekt och förstudier delar de ut forskningsanslag till projekt som har "potential att bidra till en friskare Östersjömiljö och kan ligga till grund för kunskapsbaserade beslut för en bättre förvaltning av vårt innanhav". Två forskare vid Institutionen för ekologi, miljö och botanik tilldelats varsit anslag:

Att kartlägga och skydda den biologiska mångfalden hos Östersjöns sillbestånd

Monika Winder, Stockholms universitet

Sillbeståndet i Östersjön består av en mångfald av populationer med olika anpassningar och migrationsstrategier. Projektets mål är att undersöka anpassningar hos sill i kustekosystem i Stockholms skärgård. Resultatet kommer att ge information om vilka delbestånd av strömming som trivs bäst i den här viktiga delen av Östersjön – information som är viktig för att utforma förvaltningsåtgärder som säkrar strömmingsbeståndens fortlevnad och roll i ekosystemet.

Påverkar bottentrålning kolinlagringen i Östersjöns sedimentbottnar?

Clare Bradshaw, Stockholms universitet

Sedimentbottnar i Östersjön kan spela en viktig roll som kolsänkor. Samtidigt bedrivs trålning på dessa bottnar. Nya globala studier uppskattar att störning av bottnarna, orsakad av trålning, kan försämra kolinlagringen genom att sediment rörs om och virvlas upp. Clare kommer att undersöka effekter av bottentrålning på omsättning av kol i Östersjön. Resultaten är viktiga för införandet av ekosystembaserad fiskeförvaltning och i arbetet med att gynna naturliga kolsänkor som en del av klimatarbetet.

Läs mer om stiftelsen och de övriga forskningsprojekten på BalticWaters webb