Disputation, ekonomisk historia - Daniel Stridh

Den 27 oktober försvarade Daniel Stridh framgångsrikt sin avhandling "Ambivalent solidaritet - Nation, migration och rasifiering i Svenska Kommunalarbetareförbundet 1972–2002".

I sin avhandling analyserar Daniel Stridh det fackliga arbetets rasifierande och nationskapande dimensioner inom Svenska Kommunalarbetareförbundet. Foto: Gabriel Holmbom.

I avhandlingen utforskas förhållandet mellan nationell tillhörighet, migration och rasism i en facklig kontext. Genom en analys av Svenska Kommunalarbetareförbundets förståelser av migration och rasism under perioden 1972–2002 belyses det fackliga arbetets rasifierande och nationskapande dimensioner hos ett fackförbund som haft en avgörande betydelse för framväxten av det svenska välfärdssamhället. Avhandlingen visar att den fackliga solidaritetens ambivalens gentemot arbetare med utländsk bakgrund gått hand i hand med en föreställning om Sverige som en i grunden modern, jämlik och jämställd nation där rasism endast utgör en marginell företeelse.

Länk till avhandlingen på Diva

Opponent:
Silke Neunsinger, docent i ekonomisk historia, Arbetarrörelsens arkiv och bibliotek

Betygsnämnd:
Kristina Boréus, professor i statsvetenskap, Uppsala universitet
Olle Jansson, docent i ekonomisk historia, Uppsala universitet
Johan Lindquist, professor i socialantropologi, Stockholms universitet

Handledare:
Paulina de los Reyes, professor i ekonomisk historia, Stockholms universitet
Johan Svanberg, lektor i ekonomisk historia och docent i historia, Stockholms universitet