Nytt kandidatprogram - Global politisk ekonomi med historiskt perspektiv

Global politisk ekonomi med historiskt perspektiv är ett nytt kandidatprogram på tre år för den som vill förstå och hantera vår osäkra omvärld.

I denna utbildning går vi på djupet med brännande aktuella frågor, som fattigdomsbekämpning, klimatomställning, kampen om resurser, och hur vi kan förebygga en finanskris. Därtill drar vi lärdom av hur människor hanterat liknande problem tidigare i historien.

Lars Ahnland, studierektor: "Ända sedan vi kläckte idén om att sådant här program för några år sedan har vi jobbat stenhårt för att det ska bli verklighet, och nu är det det!"

Global politisk ekonomi är något av en brygga mellan institutionens två ämnen, ekonomisk historia och internationella relationer.

I detta kandidatprogram kan vi utnyttja de starka synergier som uppstår när vi tillvaratar perspektiv och kunskaper från båda dessa ämnen för att skapa en bred utbildning med internationell och historisk profil.

Ett helt år med valbara kurser skapar därtill stora möjligheter att skräddarsy sin egen inriktning inom programmet. Det faktum att de valbara kurserna, exempelvis statsvetenskap, nationalekonomi och företagsekonomi, har platsgaranti är ytterligare en fördel för studenterna. Efter att ha gått programmet väntar vi oss att den examinerade kan arbeta inom många olika yrken, inom såväl nationella som internationella organisationer, från finansbranschen till biståndssektorn.

Läs mer om programmet i kurskatalogen