Nytt Mistra-program får forskningsanslag

Nytt anslag till Institutionen för ekonomisk historia och internationella relationer och Statsvetenskapliga institutionen för forskningsprogram inom Mistra om innovationskritiska råvaror i den gröna omställningen.

Det blivande programmet "Mistra Governing critical raw material supply chains for a sustainable transition", tilldelas 20 MSEK över fyra år. Lunds universitet blir programvärd med André Månberger som programchef. I konsortiet ingår Stockholm Environment Institute, Stockholms universitet, Utrikespolitiska institutet och Norsk Utrikespolitiskt Institut. Programmet kommer även att involvera aktörer inom leverantörskedjan, civilsamhälle, myndigheter och internationella organisationer.

Arbetspaketet vid Stockholms universitet (The governance and policy-making of CRM) kommer att fördjupa kunskap om governance lösningar för hur beslutsfattare kan bemöta målkonflikter och förena minerallagstiftning med demokratiska värden och effektiv styrning. Detta ger unika möjligheter att då det finns brist på kunskap och beslutsstöd för att hantera målkonflikterna som ett fossilfritt samhälles ökade användning av mineral kan skapa.

Lisa Dellmuth, professor i internationella relationer och ledare av arbetspaketet för Mistra-projektet vid Stockholms universitet.

- Vi kommer att forska tvärvetenskapligt om policies och målkonflikter på nationell, regional och internationell nivå av mineraler som är centrala i den gröna omställningen, säger Lisa Dellmuth, professor i internationella relationer och ledare av arbetspaketet vid Stockholms universitet.

Projektmedarbetare vid Stockholms universitet är Maria-Therese Gustafsson, docent i statsvetenskap, Matilda Petersson, postdok inom internationella relationer, och Mark Rhinard, professor i internationella relationer och forskningsledare vid Utrikespolitiska Institutet.