"Spel är en pusselbit i att förstå manlig levd erfarenhet"

Klara Goedecke är genusvetare och arbetar som postdok på ERG. I sitt senaste forskningsprojekt har hon studerat män, maskuliniteter och spel om pengar som kulturella fenomen.

Vad, enligt dig, är det mest intressanta du fått fram i din studie?

Klara Goedecke. Foto: privat.

Hur könat spelområdet är, och hur spel är en pusselbit i att förstå såväl manlig levd erfarenhet som maskulinitetskonstruktioner i en nyliberal samtid. I spel kan vi se hur komplexa samtida maskuliniteter är, hur de normaliseras och legitimeras, hur de blir sårbara i det kapitalistiska systemet, och hur risk, känslor och kontroll ständigt förhandlas.

I det material jag gått igenom [...] framträder en starkt könad bild. Kort sagt är det mycket män.

I ditt projekt har du intervjuat män om deras spelande och studerat maskulinitet i svensk spelreklam. Vad erbjuder spelreklamen och hur reagerar de spelande männen på detta erbjudande?

Man som gör segergest
Foto: Daniel Reche / Pixabay

I det material jag gått igenom, totalt 160 filmer från 2019-2020, framträder en starkt könad bild. Kort sagt är det mycket män. Endast 3 av de totalt 160 reklamfilmerna innehöll bara kvinnor, medan hälften av materialet endast innehöll män. Det är också ett starkt känsloladdat material. Reklamen erbjuder spänning, upphetsning, glädje etc. Det är olika sorters känsloupplevelser som skildras och olika subjektspositioner som erbjuds. Å ena sidan fokuseras kontroll och hyperrationalitet. Det kan handla om sportbetting med ett tydligt skicklighetstilltal där reklamen gör en tydlig koppling till maskulina positioner befriade från känslor. Å andra sidan erbjuds positioner fokuserade på själva slumpmomentet. Då betonas istället risken, att spelaren inte vet vad som ska hända härnäst. I båda fallen är det fråga om att knyta känsloupplevelsen till manligt kodade attribut som kontroll, rationalitet eller risktagande.

Männen som jag intervjuat har också uttryckt sin förtjusning över dessa ganska olika delar av spelandet. Dels kontrollen och kunskapsaspekten. Många gillade att mäta sig mot andra och när de vann tolkade de detta som att de haft rätt och vetat bäst. Men de uppskattade också det slumpmässiga i spelandet, spänningsmomentet det innebar att inte ha full kontroll över skeendet. Gemensamt för alla var dock att de avskydde spelreklamen som de uppfattade som fånig.

Spelandet om pengar har [...] blivit mindre skamfyllt. Det är inte längre en synd, mer en konsumtionsvara.

Min upplevelse av spelandets roll i samhället är att den växt mycket under de senaste åren. Mängden spelreklam tycks ha ökat explosionsartat. Jag får också intrycket av att ”spelare” är en betydande identifikationstyp, i synnerhet för män, jämförbar med exempelvis ”fotbollsfan” eller ”bilintresserad”. Är det en korrekt bild tycker du, eller har du sett något annat i din forskning?

Det är en knepig fråga som jag inte tittat studerat specifikt och därför inte kan svara på med säkerhet. Men att spelandet blivit mer synligt i exempelvis marknadsföring är helt klart. Särskilt om man jämför med tiden före pokerboomen 2004 då alla plötsligt började att prata poker. Spelandet om pengar har också blivit mindre skamfyllt. Det är inte längre en synd, mer en konsumtionsvara. Det är lite konstigt, men sedan avregleringen av spelandet och spelreklamen infördes har antalet spelare minskat medan omsättningen ökat. Det rör sig alltså om färre spelare som spelar för mer pengar. Därför är det viktigt med kvalitativ forskning om detta. Om man bara tittar på hur många som spelar missar man viktiga aspekter på spelandet som samhällsfenomen.

Femininitetsideal såsom omsorgstagande och sparsamhet är ej förenliga med spelande i samhällets ögon.

Man vid blackjack-bord
Foto: Aidan Howe / Pixabay

Vad jag förstår har tidigare forskning visat att spel är en arena där genus och maskulinitet konstrueras och omformas. Har du någon uppfattning om varför spelbolagen så gärna tycks vilja förstärka denna koppling och ytterligare binda ihop män, maskulinitet och spelande? Om män traditionellt knutits till spelande, borde inte kvinnor enligt den kommersiella logiken istället utgöra en större potentiell målgrupp för spelbolagen att vända sig till?

Det finns inte jättemycket forskning på området, men några studier pekar på att olika sorters spel är inriktade mot olika sorters genusgörande. Män spelar mer, för mer pengar och ägnar sig åt andra sorters spel än kvinnor. Det är mycket poker och betting. Maskulinitetsidealen rimmar väl med de egenskaper som premieras inom spelandet medan kvinnor lättare hamnar i en försvarsposition och måste ursäkta sitt spelande. Femininitetsideal såsom omsorgstagande och sparsamhet är ej förenliga med spelande i samhällets ögon. Detta kanske är ett av skälen till att spelbolagen satsar mer på männen, de kanske helt enkelt är en säkrare målgrupp. Att i en kort reklamfilm kommunicera värden som går på tvärs mot viss femininitet är förmodligen svårare. Vissa spelbolag fokuserar dock mer på kvinnors spelande, till exempel Maria Casino och Mr Green där den sistnämnda visar upp en mer glammig casinomiljö med tjusiga kvinnor i sin reklam.

Hur hanterar reklamen förekomsten av beroende inom branschen och hur resonerar spelarna kring detta ”hot”? Finns det en särskild koppling mellan spelberoende och maskulinitet?

Man som håller i pokerhand
Foro: Rudy och Peter Skitterians / Pixabay

Egentligen fokuserar jag inte specifikt på beroende i min forskning, men alla tror att jag håller på med det eftersom spelbranschen ständigt måste förhålla sig till det. Männen jag intervjuade jämförde till exempel ofta sitt eget spelande med en tänkt spelberoende persons. De förhöll sig till det och påpekade att de själva hade kontroll över situationen.

Medicinska förståelser kring spel är starka och spel kan inte förstås utan dessa. Beroende kan kopplas till genus på så sätt att beroendet gör maskuliniteten bräcklig eftersom det innebär att kroppen drar iväg med en. På ett symboliskt sätt hotas mannens maskulinitet av spelberoendet. Det är dock viktigt att påpeka att även andra görs sårbara av mäns spelande, exempelvis partners och barn. Den hett eftersträvade risken kan drabba även andra än den spelande.

När avslutas projektet?

Pengarna tar slut i december, så då är det dags att avsluta. Ännu är det några artiklar som ska skrivas klart.

Tänker du fortsätta att studera spelande i framtida projekt?

Inte just spelande tror jag, men jag vill gärna jobba vidare med män och känslor.

Relaterat forskningsprojekt:

Att satsa högt. Män, maskuliniteter och spel om pengar som kulturella fenomen

 

Kontakt

På denna sida