Ebba Vikdahl årets Mats Rehnberg-stipendiat

Vi gratulerar ERG:s doktorand i etnologi Ebba Vikdahl som härom veckan fick ta emot 2023 års stipendium från Mats Rehnbergs minnesfond för unga folklivsforskare.

Ebba Vikdahl. Foto: Lotten Gustafsson Reinius.

Utdelningen ägde rum på Nordiska muséet på Djurgården i Stockholm i samband med museets 150-årsjubiléum.

Stort grattis! Vad innebär stipendiet för dig och vad kommer du att använda det till?

- Tack, jag är jätteglad över att ha blivit tilldelad stipendiet! För mig innebär det en möjlighet att finansiera deltagandet i två konferenser, Ethnology and Folklore Conference och SIEF, under 2025.

Vad handlar ditt avhandlingsarbete om?

- I mitt avhandlingsarbete fokuserar jag på Nordiska museets insamlande av och kunskapande kring magiska föremål, vad som idag beskrivs som folktro, tiden kring sekelskiftet 1900. Mitt intresse rör hur dessa föremål - genom att inkorporeras i museet - omladdas till kulturarv, och vad detta i sin tur kan berätta om synen på magi under den aktuella tiden.

Fotnot
Mats Rehnberg var Hallwylsk professor vid Nordiska museet och byggde upp etnologiämnet vid Institutet för folklivsforskning. Stipendiet är ett stöd för unga forskare eller studeranden i etnologi med anknytning till Etnologiska institutionen vid Stockholms universitet och skall utgöra bidrag till kostnader för insamling och bearbetning av material, resor, deltagande i konferenser och dylikt med anknytning till pågående forskning.