Unikt kandidatprogram om genusvetenskap och skrivande

Kandidatprogrammet i genusvetenskap och skrivande som ges för första gången höstterminen 2024 är det enda av sitt slag i Sverige.

Det helt nya programmet kombinerar kurser i genusvetenskap med fördjupning i olika skrivargenrer, till exempel litterärt skrivande, utredningstext, reportage och kreativa akademiska skrivsätt. Studenterna på utbildningen kommer dessutom att ges möjlighet att praktisera på organisationer, företag och myndigheter och direkt få användning av sina kunskaper.

Lärarna bakom programmet, Maria Margareta Österholm och Elin Bengtsson, beskriver sina tankar om utbildningen så här:

Maria Margareta Österholm och Elin Bengtsson.
Maria Margareta Österholm och Elin Bengtsson. Foto: Henning Brüllhoff.

- Vi insåg att det inte finns något program av den här typen i Sverige och det ville vi ändra på. Många av de studenter som pluggat hos oss går vidare till yrken där arbetet med text är centralt, och därför behövs ett program där studenterna kan utveckla sitt skrivande.

Viktiga och användbara kunskaper

På utbildningen får studenterna även läsa en praktiknära kurs i normkritisk pedagogik och studera ett valfritt breddningsämne, exempelvis litteraturvetenskap, journalistik, språk eller etnologi. Programmet leder till en kandidatexamen i genusvetenskap och ger färdigheter som kan användas i ett skrivande yrkesliv inom exempelvis myndigheter, journalistik och kultursektor, samt i konstnärliga och akademiska sammanhang.

Maria Margareta Österholm och Elin Bengtsson betonar att ett program om skrivande kan vara praktiskt och berikande på flera sätt:

- Att programmet genom sin möjlighet till praktik ger studenterna värdefulla kontakter med arbetslivet tror vi är viktigt och användbart. Men vi vill också lyfta fram att skrivande kan vara betydelsefullt på andra plan, personligt och politiskt. Studenterna kommer att lära sig att skrivande kan belysa de ojämlika strukturer som formar vår värld och fungera som ett verktyg för förändring.

Läs mer om programmet i utbildningskatalogen

Läs hela intervjun med Maria Margareta Österholm och Elin Bengtsson