Denny Vågerö tog emot Stockholms universitets guldmedal i 8:e storleken

Vid en ceremoni i Stadshuset 29 september 2022 delade Rektor vid Stockholms universitet ut 2021 års guldmedalj av 8:e storleken med band till Denny Vågerö, professor emeritus vid CHESS/Institutionen för folkhälsovetenskap.

Varma gratulationer till Denny Vågerö, en av grundarna till CHESS, som den 29 september mottog guldmedalj av rektor vid installations- och promotionshögtiden i Stockholms Stadshus. Stockholms universitets guldmedalj i 8:e storleken tilldelas den som på ett betydande sätt bidragit/medverkat till att stärka Stockholms universitet, dess forskning eller dess undervisning.

Denny Vågerö var en av grundarna av forskningsinstitutet CHESS, Centre for Health Equity Studies, hans forskning har framförallt handlat om hur samhällsförhållanden påverkar befolkningens hälsa, särskilt sociala skillnader i hälsa. 1995 blev han professor i medicinsk sociologi vid Stockholms universitet.

Medaljerna delades ut den 29 september, vid den från 2021 framflyttade Installations- och promotionshögtiden.

Läs mer om Installations- och promotionshögtiden