Lägre dödlighet bland finska migranter i Sverige

Hälsan bland finska migranter i Sverige ligger mitt emellan den hos den svenska och den finska befolkningen. Dödligheten bland Sverigefinnar är lägre än den hos befolkningen i Finland. Det visar en ny studie från Institutionen för folkhälsovetenskap vid Stockholms universitet i samarbete med Helsingfors universitet.

En illustration där svenska och finska flaggan blandas.
Foto: Ruskpp Ruskpp/Mostphotos

– Migranters hälsa påverkas av förhållanden i ursprungslandet, själva migrationen samt i destinationslandet. Levnadsvanor som har etablerats innan migrationen, såsom rökning, alkoholkonsumtion samt kost och motion, kan gradvis förändras allt eftersom migranter etablerar sig i det nya landet, säger Olof Östergren, forskare på Institutionen för folkhälsovetenskap vid Stockholms universitet.

Det finns en svårighet att analysera betydelsen av både ursprungs- och destinationsland, eftersom de flesta forskningsdata endast täcker ett land, konstaterar han. Men i den här nya studien följer forskarna hälsan hos finska migranter i Sverige i förhållande till befolkningen i båda länderna. Med hjälp av registerdata i båda länderna matchas migranterna mot personer i både Sverige och Finland av samma kön och ålder och som lever under samma sociala och ekonomiska villkor.

Finskfödda män har gradvis bättre hälsa

Porträttbild av Olof Östergren
Olof Östergren, forskare på Institutionen för folkhälsovetenskap vid Stockholms universitet. Foto: Institutionen för folkhälsovetenskap/Stockholms universitet

Forskarna har undersökt dödlighet orsakad av alkohol, rökning och hjärt-kärlsjukdomar bland finska migranter i Sverige, jämfört med den finska befolkningen respektive den svenska befolkningen. Resultaten visar att bland finska manliga migranter är det färre som dör av dessa orsaker jämfört med finska män. Den totala dödligheten är cirka 16 procent högre bland män i Finland. Däremot är dödligheten hos gruppen nära 30 procent högre än den bland svenska män. Men över tid närmar sig dödlighetsriskerna den svenska befolkningen.

– Våra resultat visar att finskfödda män som lever i Sverige har gradvis bättre hälsa och liknar svenska män mer och mer vad gäller risken att dö av orsaker relaterade till alkohol och rökning samt hjärt-kärlsjukdomar, säger Olof Östergren.

Migranters hälsa påverkas av förhållanden i ursprungslandet, själva migrationen samt i destinationslandet.

Bland kvinnor är skillnaderna generellt sett mindre. När det gäller sammansättningen av hälsoproblem bland finska kvinnor som lever i Sverige ligger de närmare svenska kvinnor än finska kvinnor i Finland.

– I likhet med svenskfödda kvinnor löper de en högre risk att dö av rökningsrelaterade orsaker men lägre risk att dö av orsaker relaterade till alkohol jämfört med finskfödda kvinnor i Finland. Risken att dö av rökningsrelaterade orsaker är högre bland migranter som varit i Sverige under längre tid, säger Olof Östergren.

Bör få konsekvenser för åtgärder riktade mot migranter

Studien visar vidare att risken för finska migranter att dö i hjärt-kärl-sjukdomar är något högre, närmare risken i Finland, bland de som bor i områden där många andra finskfödda migranter bor.

– Resultaten tyder på att migranter anpassar sina levnadsvanor till det nya landet. Något som kan vara antingen bra eller dåligt för hälsan beroende på hur levnadsvanorna ser ut i ursprungslandet och destinationslandet.

De finska migranterna utgör en av de största migrantgrupperna i Sverige – år 2021 bodde drygt 120 000 finskfödda personer i landet. Dessutom har de varit här under så lång tid (en stor del kom under 1960- och 70-talet). Det ger möjligheter att studera långsiktiga processer som påverkar migranters hälsa. Andra migrantgrupper i Sverige är förhållandevis nya i landet och är dessutom unga och lider således av färre hälsoproblem, konstaterar Olof Östergren.

– Studier av finska migranter kan ge en fingervisning om vilka faktorer kan visa sig viktiga för andra migrantgrupper i framtiden, säger han.

Det faktum att både ursprungslandet och destinationen visar sig vara viktiga för migranters hälsa får konsekvenser för vad som kan göras ur ett folkhälsoperspektiv, enligt Olof Östergren.

– Hälsofrämjande åtgärder som riktas mot migranter bör anpassas till mångfalden inom gruppen, säger han.

Håkan Soold

Fakta om studien

Forskargruppen har undersökt registerdata över samtliga finskfödda personer som bodde i Sverige år 1999 som då var i åldern 40–64 år. De använde uppgifter om individernas kön, ålder, inkomst, utbildning och civilstånd i syfte att definiera kontrollgrupper i Sverige och Finland. Därefter har forskarna följt alla tre populationerna under 2000–2017 och jämfört dödlighetsrisker av alla orsaker, samt av rökningsrelaterade orsaker, alkoholrelaterade orsaker och dödsfall från hjärt-kärlsjukdom.

Artikeln Migrant mortality by duration of residency and co-ethnic density – A register-based study on Finnish migrants in Sweden with matched controls in the origin and the destination publicerades nyligen i den vetenskapliga tidskriften National Library of Medicine.

Studien ingår i forskningsprojektet Betydelsen av ursprung och destination: Levnadsvanor och hälsa bland första och andra generationen Sverigefinnar. Det är ett treårigt samarbetsprojekt mellan Institutionen för folkhälsovetenskap vid Stockholms universitet och Population research unit vid Helsingfors universitet. Projektet är finansierat av Vetenskapsrådet.