Pandemin fick Wilma att bli intresserad av folkhälsovetenskap

Först läste hon kandidatprogrammet i statsvetenskap i Karlstad. Men när hon var med och tillverkade skyddsdräkter till vården under COVID19-pandemin fick hon upp ögonen för folkhälsovetenskap. Wilma Nääf läser andra året på kandidatprogrammet i folkhälsovetenskap vid Stockholms universitet.

Wilma Nääf
Foto: Håkan Soold

Wilma Nääf tycker att hon har fått ut mycket av sina studier i folkhälsovetenskap så här långt. Hon har lärt sig mycket mer än vad hon faktiskt trodde att hon skulle lära sig.

– Det känns som att det här är en bra grund för framtiden, att man ändå kan välja lite olika inriktningar senare i livet, säger Wilma Nääf.

Det har varit ganska mycket statistik och registerdata i kurserna hon har gått hittills, vilket har varit både intressant och en utmaning. Det är roligt att lär sig någonting som är ganska svårt, tycker hon, men menar att när du väl har tagit dig igenom det så är det som att ”Aha okej, nu förstår jag”.

Folkhälsovetenskap är brett och tvärvetenskapligt ämne och har en hel del likheter med statsvetenskap som hon läste tidigare på Karlstads universitet och som hon fortsätter att läsa på distans, parallellt med studierna i folkhälsovetenskap.

– Det var ett tag jag tyckte att statistik är jättekul och tänkte att jag vill jobba lite mer med registerdata och liknande. Men nu har jag hamnat lite mer på statsvetarspåret. Kanske skulle jag kunna kombinera det på något sätt.

Tänkte först bli sjuksköterska

Wilma har alltid varit intresserad av hälsa och till en början var hon lite sugen på att plugga till sjuksköterska. Men det var under COVID19-pandemin när Wilma jobbade på Region Västmanland och tillverkade skyddsmaterial till vården som hon på allvar fick upp ögonen för hälsofrågor. Hon satte sig in lite mer i hur COVID-19 funkade fick ett intresse för hur man kan förebygga ohälsa.

– Då såg jag att Stockholms universitet skulle starta ett nytt kandidatprogram i folkhälsovetenskap. Det lät som någonting jag faktiskt skulle tycka vore kul och intressant och att jag, eftersom ämnet är så brett, när jag gått klart utbildningen kunde välja att rikta mig in på någonting mer specifikt.

Kul med olika perspektiv i klassen

Den klass hon går i är ganska liten, det är bara cirka 20 studenter, vilket också är väldigt bra, tycker Wilma.

– Jag har verkligen lärt känna alla på programmet. Det är väldigt spännande och kul att höra hur alla tänker så olika när det gäller vad de vill göra i framtiden.  En vill jobba mer med epidemiologi, en annan vill jobba mer med alkohol.

Kanske fortsätter hon och tar en master efter kandidatexamen, men hon vet inte riktigt vad hon vill läsa ännu och vilket yrke hon vill ha när hon har pluggat klart.

– Men jag vet att jag i alla fall vill jobba med någonting som berör människor på något sätt. Det är någonting jag brinner väldigt mycket för.

Håkan Soold

Wilma Nääf

Ålder: 21 år.
Läser: Kandidatprogrammet i folkhälsovetenskap vid Stockholms universitet.
Bor: Hon kommer från Västerås och pendlade till Stockholm i början, men nu bor hon i Solna. En bostad hon fick via Stiftelsen Stockholms Studentbostäder.
Familj: Mamma och pappa och en yngre bror. amma och.
Fritidsintressen: Engagerad i socionomernas fakultetsförening samt umgås mycket med kompisar.
Drivkrafter: ”Att sysselsätta mig med saker som utmanar mig. Nin sista prioritering är att vila, jag kör på. Jag blir väldigt lätt uttråkad, och att ständigt ha någonting på gång, det är det som driver mig.”
Tips till blivande studenter: ”Pröva! Det är en jättebra utbildning för den är så pass bred. Du lär dig mycket och får många möjligheter senare i livet Om du skulle känna att det inte är rätt val för dig, då är det bara att byta inriktning."