Rökning och fetma hos modern kan orsaka polycystiskt ovariesyndrom

Det finns ett samband mellan rökning och fetma hos modern samt låg poäng på Agparskalan en minut efter födseln och att barnet drabbas av polycystiskt ovariesyndrom. Det visar en forskningsstudie som nyligen publicerades i den vetenskapliga tidskriften International Journal of Environmental Research and Public Health.

Ultraljudsundersökning av polycystisk äggstock
Ultraljudsundersökning av polycystisk äggstock. Foto: Schomynv / Wikipedia.

Polycystiskt ovariesyndrom, PCOS, är en hormonell rubbning hos kvinnor i fertil ålder som beror på ökad aktivitet av testosteron i äggstockarna. PCOS kan bland annat leda oregelbunden eller utebliven mens, ökad hårväxt på kroppen och svårighet att bli gravid. Man räknar med att mellan tre och tio procent av kvinnorna i fertil ålder drabbas, men det finns ett relativt stort mörkertal.

Vivien Boldis

– Vi vet inte riktigt hur många som faktiskt drabbas. De flesta söker vård när de vill skaffa barn, men lyckas inte bli gravida. Då kan det visa sig att de har PCOS, säger Vivien Boldis, doktorand vid Institutionen för folkhälsovetenskap vid Stockholms universitet.

I en ny forskningsstudie har hon och hennes kollegor funnit ett samband mellan PCOS och rökning och fetma hos modern samt låg poäng på Agparskalan en minut efter barnets födelse. Apgar är en metod med vilken personal inom förlossningsvården på ett standardiserat kan avgöra vilka barn som behöver mer hjälp vid omställningen till livet utanför livmodern.

– Våra resultat tyder på att döttrar till mödrar som röker och är överviktiga löper större risk att få PCOS senare i livet, säger Vivien Boldis.

PCOS är ärftligt

Ultraljudsbilder som visar en normal äggstock och en polycystisk äggstock.
Ultraljudsbilderna visar en normal äggstock (till vänster) och en polycystisk äggstock (till höger). Bild: The Lancet

Att födas av en mamma som har diabetes eller som själv har en PCOS-diagnos är också kopplat till högre förekomst av sjukdomen. En koppling som kvarstod efter att forskarna justerat för en rad faktorer över generationsgränserna och sociodemografiska faktorer. Kvinnor med en syster som har en PCOS-diagnos var också mer benägna att själva ha sjukdomen.

– I likhet med tidigare studier visar denna studie att PCOS är ärftligt, säger Vivien Boldis.

Resultaten som har kommit fram i undersökningen har betydelse när det gäller att förebygga PCOS, menar hon.

– För det första, eftersom det finns stora genetiska risker med sjukdomen är det viktigt att ha vetskap om det finns i familjen. För det andra bör man försöka undvika livsstilsrelaterade riskfaktorer som rökning, övervikt samt att behandla diabetes. Annars ökar risken att om du får en dotter att hon drabbas av PCOS, säger Vivien Boldis.

Registerdata över nära en miljon kvinnor

I studien har forskarna undersökt svensk registerdata över nära en miljon kvinnor i åldern 15–40 år, födda mellan 1973 och 1995. Förekomsten av PCOS mättes med hjälp av sjukhusregisterdata från åren 2001–2012, kompletterat med information om kvinnors, föräldrars och systrars hälso- och sociala egenskaper från befolknings- och sjukvårdsregister.

Forskningsartikeln ”Early Life Factors and Polycystic Ovary Syndrome in a Swedish Birth Cohort” publicerades i november i den vetenskapliga tidskriften International Journal of Environmental Research and Public Health.

Håkan Soold