Vi söker en universitetslektor i folkhälsovetenskap med samhällsvetenskaplig inriktning

Institutionen för folkhälsovetenskap vid Stockholms universitet utlyser en tjänst som universitetslektor i folkhälsovetenskap med samhällsvetenskaplig inriktning. Sista ansökningsdag är 2024-01-15.

Kvinnlig lärare undervisar studenter i klassrum.
Foto: Jens Olof Lasthein

Institutionen för folkhälsovetenskap är en institution vid Samhällsvetenskapliga fakulteten med omkring 70 anställda. Vi erbjuder en dynamisk, tvärvetenskaplig och internationellt framstående forskningsmiljö. Vid institutionen finns två centrumbildningar: Centrum för forskning om ojämlikhet i hälsa (CHESS) samt Centrum för socialvetenskaplig alkohol- och drogforskning (SoRAD).

Ny institution i utveckling

Vid institutionen bedrivs utbildning i folkhälsovetenskap med samhällsvetenskaplig inriktning på samtliga nivåer. Som förhållandevis nybildad institution befinner vi oss i en utvecklingsfas särskilt gällande våra utbildningar. Hösten 2020 började vårt nya internationella mastersprogram i folkhälsovetenskap medan vårt nya kandidatprogram i folkhälsovetenskap startade hösten 2022.

Arbetsuppgifter

Arbetsuppgifterna består huvudsakligen av undervisning och forskning inom ämnet folkhälsovetenskap med samhällsvetenskaplig inriktning. Sökanden förväntas att aktivt delta i kurs- och programutveckling, vara beredd att åta sig administrativa uppgifter samt ledningsuppdrag inom utbildning. Sökanden förväntas även aktivt söka externa forskningsbidrag och bidra till institutionens forskningsmiljö.

Tjänsten innehåller 70 procent undervisning. Med undervisning avses även kursutveckling, handledning, kursadministration samt ledningsuppdrag inom utbildning. Anställningen inkluderar kompetens- och forskningstid enligt gällande villkorsavtal.

Mer information om behörighetskrav, bedömningsgrunder, etc, för tjänsten samt om hur du skickar in din ansökan hittar du i annonsen på Stockholms universitets sida för lediga jobb.

Välkommen med din ansökan!