"Judarnas Wagner" – Moses Pergament, lecture-recital

Evenemang

Datum: måndag 22 maj 2023

Tid: 15.00 – 16.30

Plats: Auditoriet, Institutionen för kultur och estetik, Manne Siegbahnhusen, Frescativägen 24E

Välkommen till en konsert med inslag av föreläsning. Öppet för alla.

Svartvitt foto av Moses Pergament, han har en hatt på sig
Moses Pergament 1963. Källa: Otavan Iso Musiikkitietosanakirja 4, sidan 564. (Helsinki 1978.) Wikimedia Commons

Sebastian Silén, violin
Martin Malmgren, piano och föreläsare

Moses Pergament (1893-1977) är en särling i svensk musikhistoria. Han föddes i en judisk familj i Helsingfors och började sin musikaliska bana som violinist, vilket ledde till studier i tidig ålder för Leopold Auers assistent i St Petersburg, följt av vistelser i Paris och Berlin – varefter han landade i Stockholm. Men trots sitt svenska medborgarskap mötte Pergament motstånd som utlandsfödd i det inhemska musiklivet – att han var jude gjorde inte saken bättre. Av Kurt Atterberg fick han veta att han aldrig skulle kunna ses som svensk tonsättare, och när Wilhelm Peterson-Berger i en recension kallade honom för "utländsk parasit" svarade Pergament med att resa hem till Peterson-Berger och leverera en örfil – en händelse som gjorde honom rikskänd över en natt. Först år 1945, efter flera decenniers verksamhet som tonsättare och musikskribent i Sverige, blev Pergament invald till Föreningen Svenska Tonsättare. Och trots detta sena erkännande förblir stora delar av hans färgrika musik okänd och ospelad.

I denna lecture-recital bekantar vi oss med människan, skribenten och tonsättaren Moses Pergament, med fokus på den musik han skrev för sitt eget instrument - violinen. Här blandas tidiga salongsstycken med verk med judiska influenser, och i soloviolinsonaten hör vi ett av Pergaments relativt få försök att komponera i tolvton. I den storslagna violinsonaten – en av tonsättarens personliga favoriter – inhämtar Pergament frikostigt inspiration från många olika håll, och det klingande slutresultatet är synnerligen unikt bland nordiska violinsonater från tidigt 1900-tal.

En sann humanism präglar både Pergaments liv och musik. När födelselandet Finland attackerats av Sovjetunionen ordnade Pergament genast en stödkonsert i Stockholms Konserthus å Finlandhjälpens vägnar. Och när judiska flyktingar strömmade till Sverige från Tredje Riket initierade Pergament, tillsammans med vännen, sångaren och kantorn Leo Rosenblüth, en judisk kör och orkester som var verksam i Stockholm under 1940-talet. Bland dem som flydde till Sverige fanns författarinnan Nelly Sachs, som blev god vän med både Moses Pergament och hans fru Ilse, och vars nära samarbete med Moses resulterade i två operor: "Eli" och "Abram's Erwachen".

 

Program

– Chanson triste (1914)
– Romans (1914)
– Menuett (1915)
– Lyriska danser för piano (1912-1915):

Älvdans I
Älvdans II
Mazurka

– Dibbuk, transkription för violin och piano av Sebastian Silén (1935)
– Chaconne, "Hommage a Bach" (1941)
– Sonat för soloviolin (1956-1961):

1. Lento
2. Allegro maestoso

– Festfanfar, transkription för solopiano (1961)

Paus

Sonat för violin och piano (1918-20):

1. Allegro moderato
2. Molto adagio e misterioso
3. Scherzo – Molto allegro
4. Final – Allegro moderato