Årets upplaga av Bildningsboxen här

Nu släpps Bildningsboxen #2 med syftet att sprida folkbildande essäer till en bred allmänhet. Hedvig Härnsten, doktorand i litteraturvetenskap, är en av redaktörerna.

Bildningsboxen 2
Foto: Norstedts förlag

Boken innehåller texter av Leif Runefelt, Malin Nilsson, Åsa Bharathi Larsson, Johan Fredrikzon, Julia Ravanis.

I Bildningsboxen förklarar och fördjupar Sveriges främsta forskare händelser i historien och samtiden. Essäerna behandlar naturvetenskap, samhällsvetenskap, historia, ekonomi och litteratur men är skrivna i ett personligt och lättillgängligt format.

Redaktörer för Bildningsboxen #2 är litteraturvetarna Magnus Bremmer och Hedvig Härnsten, Stockholms universitet, tillsammans med Lars Mollin, Norstedts förlag.

Bildningsboxen är ett samarbete mellan Anekdot/Bildningspodden och Norstedts förlag.

Mer information på Anekdots hemsida

Hedvig Härnsten, doktorand i litteraturvetenskap

Om Hedvig Härnsten

Hedvig Härnsten är doktorand i litteraturvetenskap vid Institutionen för kultur och estetik. Hon intresserar sig för den litterära modernismen, kritisk teori, förhållandet mellan mening och materialitet, samtida feministisk teori och performativitet. I sitt avhandlingsprojekt undersöker hon hur gester används och fungerar i 1900-talets litteratur.

Mer om hennes forskning