ALMA-priset till Indigenous Literacy Foundation

Läsfrämjarorganisationen Indigenous Literacy Foundation (ILF) i Australien tilldelades den 9 april 2024 Astrid Lindgren Memorial Award.

Vuxen och barn sitter och läser en bok tillsammans
Foto: WayneQuilliam / ILF

Indigenous Literacy Foundation (ILF) bildades 2011 med målet att erbjuda barn bland Australiens urfolk tillgång till bra litteratur för att öka läsandet och läsförmågan.

Juryns motivering

"Med nyfikenhet och respekt arbetar Indigenous Literacy Foundation med läsning och berättande bland barn i de australiensiska urfolken. I tät samverkan med lokala samhällen lyfter de värdet av de egna språken och berättelserna. Genom att sprida böcker och stimulera läsande, berättande och skapande, bygger Indigenous Literacy Foundation läslust, stolthet, självförtroende och en känsla av tillhörighet. Alla barn har rätt till sitt språk och sin historia."

Astrid Lindgren Memorial Award, ALMA-priset, belönar varje år en person eller organisation som bidrar till litteraturens betydelse för barn och unga över hela världen. Prissumman på fem miljoner svenska kronor gör priset till världens största i sitt slag.

Mer information på alma.se

Professor Boel Westin juryordförande

Juryns ordförande är Boel Westin – professor emeritus i litteraturvetenskap vid Institutionen för kultur och estetik. I juryn ingår från institutionen även Janina Orlov, översättare och lektor i litteraturvetenskap.

–Betydelsen av det egna språket och de egna berättelserna är grunden för Indigenous Literacy Foundations lysande arbete bland urfolk i Australien. Deras innovativa verksamhet som bygger på respekt, samverkan och känsla är en inspiration för läsfrämjande arbete runt om i världen.

Boel Westin i pressmeddelande

Utmärkelser tidigare år

2023: Laurie Halse Anderson får ALMA-priset

2022: Eva Lindström är årets ALMA-pristagare